Читај ми!

Obuka u auto-školama sve skuplja, skok cene goriva nije jedini razlog

Poslednjih dana sve se glasnije govori o višim cenama obuke kandidata u auto-školama. O razlozima poskupljenja, stavkama koje utiču na formiranje cene, ali i o tome kako država može da utiče na snižavanje cena, za Radio Beograd 1 govorio je Mladen Rašeta, vlasnik auto-škole STC iz Apatina.

Mnogi ističu poskupljenje goriva kao glavni razlog najave novog rasta cena obuke kandidata, ali prema rečima Mladena Rašete, vlasnika auto-škole STC iz Apatina, to nije jedini razlog.

"Jedan od bitnih razloga jeste poskupljenje goriva, međutim, rastu i troškovi života, samim tim moraju da rastu i naše plate, a porasli su i troškovi održavanja automobila, tako da nije cena goriva presudna u ovom trenutku. U konačni obračun cene koštanja obuke kandidata ulazi čak 48 stavki i sve su poskupele", rekao je Rašeta.

U zavisnosti od mesta do mesta, cena obuke kandidata u auto-školama kreće se u rasponu od 80.000 do 110.000 dinara, ali, prema rečima Mladena Rašete, one za sada ne utiču na interesovanje kandidata koje uglavnom varira u zavisnosti od godišnjeg doba i od toga da li školska godina počinje ili se završava.

Ono što predstavlja mnogo veći problem za auto-škole u ovom trenutku je činjenica da je u Srbiji sve više deficitarnih zanimanja, a jedno od njih je svakako instruktor vožnje.

"Jako je loše stanje, ponajviše zbog niskih plata. Taj posao je poprilično naporan i zahtevan, ne postoji čak ni definisano radno vreme, radi se i rano ujutru, ali i kasno u noć. Taj posao može da radi samo neko ko je dovoljno plaćen, ali i zainteresovan da se time bavi, a to ne može svako. Osim što morate voleti svoj posao, u ovom slučaju odgovarate za nečiji, ali i za svoj život", dodao je Rašeta.

Od 48 stavki koje ulaze u konačan obračun cene obuke kandidata, na neke od njih može uticati i država, a to bi, gotovo izvesno, dovelo do snižavanja cene.

"Najpre, tu je plaćanje PDV-a na obuku u iznosu od 20 odsto, i to je jedina delatnost u obrazovanju koja se plaća u tom procentu. Druga stavka koja utiče na cenu su kazne. Mi u startu računamo da ćemo platiti bar jednu visoku kaznu godišnje. Jedan od primera je pojava leda na poligonu, na koju vi ne možete u potpunosti uticati, a plaćate kaznu", kaže Mladen Rašeta.

Dodaje da bi cenu smanjilo i to ako bi država, kako kaže, malo korigovala kaznenu politiku.

"U smislu da ne kažnjava auto-škole za svaku sitnicu, to bi smanjilo cenu jer je i to stavka koja ulazi u konačni obračun. Treći problem je broj časova obuke koji može da se smanji kao u zemljama okruženja. Ne mora to da bude obaveznih 40 časova praktične obuke, već recimo 30, i samo to bi smanjilo cenu za 20.000 dinara. Ove tri stavke bi mogle drastično da smanje cenu obuke kandidata, samo što bi u to morala da se uključi država, ali bi i predstavnici auto-škola morali da budu deo radnih grupa koje se bave ovim problemima", zaključio je Mladen Rašeta.

субота, 23. новембар 2024.
1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње