Pilot "miga 21" razbija mitove o avionima koji nas truju iz vazduha
Beli tragovi koji ostaju na nebu iza putničkih aviona nastaju zbog kondenzacije, rekao je za RTS bivši pilot "miga 21" Dušan Birmanac. Sad ih viđamo češće, jer je intenzitet vazdušnog saobraćaja veći i traže se nove rute da bi avioni što brže prošli kroz određeni vazdušni prostor, dodao je Birmanac.
Danima kruže priče o civilnim avionima koji ispuštaju otrove iznad Srbije. Pilot aviona "mig 21", probni pilot, nastavnik letenja Dušan Birmanac, govorio je u emisiji "Beogradska hronika" o tome šta su beli tragovi koji ostaju iza aviona dok lete i da li je moguće da avioni neprimećeno ispuštaju hemikalije iznad Srbije.
Kako je rekao Birmanac, malo ljudi zna da beli tragovi potiču još od kraja Drugog svetskog rata, kada su avioni leteli na velikim visinama.
Objašnjava da motori sa unutrašnjim sagorevanjem ispuštaju izduvne gasove u vazduh. Oni se u dodiru sa hladnom masom pretvaraju u kondenz, isto kao i oblaci.
Na pitanje zašto češće viđamo avione koji ostavljaju bele tragove nego ranije, Birmanac navodi da je intenzitet vazdušnog sasobraćaja povećavao iz godine u godinu.
"Nebo je postalo zasićeno, a metode koje su kontrole letenja ranije imale su prevaziđene", rekao je Birmanac.
Kaže da danas postoje nove metode koje olakšavaju kompanijama da se što kraće zadrže u vazduhu iznad neke teritorije i da samim tim emisija gasova bude što manja.
Zato, dodaje, možemo da vidimo neke avione van uobičajenih ruta.
Na pitanje zašto su tragovi nekada roze, Dušan Birmanac ističe da su i oblaci nekada roze.
Šta znači burad u avionima
Prokomentarisao je i fotografiju koja se pojavila na internetu, na kojoj se vidi burad u putničkom avionu i koja je dodatno podstakla teoretičare zavere.
Navodi da je fotografija nastala u Berlinu i da je u pitanju prototip "erbasa 350-900". Objašnjava da prototipi moraju da prođu faze testiranja, i da burići simuliraju teret i putnike.
Istakao je da se u burićima nalazila voda i da je neko zloupotrebio fotografije.
Dušan Birmanac je veliki deo radnog veka proveo kao pilot lovačkog aviona u borbenom dežurstvu. Kaže da sistem kontrole ima dve komponente – kontrolu letenja i dežurnu posadu u sistemu vojske.
Kada ta dva sistema uoče bilo koju neobičnu pojavu na nebu, podiže se dežurna borbena para da bi presrela letelicu koja je neovlašćeno ušla u vazdušni prostor.
Birmanac kaže da toga danas ima veoma malo, skoro nikako.
Коментари