недеља, 10.12.2023, 23:25 -> 13:21
Vek harmonike – Kompozicije Edvarda Boguslavskog i Andžeja Kšanovskog
Predstavićemo album Eve Grabovske-Lis, sa premijernim snimcima kompozicija poljskih autora Edvarda Boguslavskog i AndžejaKšanovskog.
Ovaj vredan izvor za istraživanje opusa pomenutih kompozitora sadrži ponovo otkrivenu mladalačku kompoziciju Kšanovskog – Kvartet za harmonike broj 1, kao i dva dela Boguslavskog – Poljske narodne melodije za mešoviti hor, ansambl harmonika i udaraljke i ostvarenje Dodatak.
Dodatak je napisan 2002. godine i zauzima poslednje mesto u opusu koji je Edvard Boguslavski pisao za harmoniku. Posvećeno je upravo Evi Grabovskoj-Lisovoj, čije interpretacije slušamo u večerašnjoj emisiji.
Kvartet za harmonike broj 1 Andžeja Kšanovskog iz 1971. godine, smatran je izgubljenim sve do 2010, kada ga je kompozitorova supruga pronašla u kući – punih dvadeset godina nakon njegove smrti. Premijerno ga je odsvirala Eva Grabovska-Lis, na koncertu održanom na Muzičkoj akademiji u Katovicama u decembru 2011. godine. Ovo je jedini Kvartet za harmonike u opusu Kšanovskog, koji broji preko pedeset dela za ovaj instrument. Budući da je bio i harmonikaš i kompozitor, Kšanovski je pisao najrazličitija dela u kojima je iznova otkrivao zvuk harmonike i maksimalno koristio njene izražajne mogućnosti, uključujući i tu da na harmonici proizvede zvuk sličan elektronici. U Kvartetu za harmonike, koji spada među rane opuse, autor stvara intrigantne zvučne boje pažljivo koristeći promene registara u sve četiri harmonike.
Na kraju emisije čućete i Poljske narodne melodije za mešoviti hor, ansambl harmonika i udaraljke Edvarda Boguslavskog iz 1989. godine. Delo je napisano za holandski ansambl D’akord, a snimak koji reprodukujemo zabeležen je u Katovicama 29. novembra 2012. godine, na simpozijumu posvećenom umetničkoj zaostavštini Boguslavskog. Bila je to poljska premijera kompozicije, kada je svirala Eva Grabovska-Lis.
Autor je u kompoziciji koristio narodne melodije iz regiona Mazovše, Kurpje i Podolje, a posebna raspoloženja postigao je uprošćavanjem deklamacija u muškim glasovima naspram vokaliza u ženskim. U neobičnom izboru sastava – spoju hora i ansambla harmonika, Boguslavski posebno ističe kontrast između tonalnog parta hora i disonantnih dijaloga instrumentalne grupe.
Urednica emisije Marija Vuković
Коментари