Читај ми!

Antologija srpske muzike

Predstavljamo vokalna i horska ostvarenja Ludmile Frajt - kompoziciju "Tužbalice" i "Pesme noći" za ženski hor, "Pesme rastanka" za meštoviti hor, "Zvona" za mešoviti hor i traku, te "Dubrovačku liriku" za bariton i kamerni ansambl.

Jedna od temeljnih karakteristika dela Ludmile Frajt je njeno interesovanje za zvuk i zvučne mogućnosti ljudskog glasa, pre svega ženskih glasova, kao i visokih, rezonantnih frekvencija koje otkrivamo u objektima poput metalnih predmeta, zvona, dečjih igračaka, odnosno u svetu kompleksnog ptičjeg peva. Takođe, u njenim kompozicijama srećemo i snažan uticaj rituala i tragove tradicionalne muzike, koju je sakupljala celog života, između ostalog u važnoj zbrici folklornih muzičkih instrumenata. Ova autorka rođena u Beogradu 1919. godine u muzičkoj porodici češkog porekla, tokom svoje karijere, pored brojnih važnih funkcija koje je zauzimala u muzičkom životu bivše Jugoslavije, uspostavila se iz današnje perspektive, kao jedna od najsmelijih autorskih ličnosti poratne muzike. Ludmila Frajt je bila prva kompozitorka elektronske muzike u istoriji srpske i jugoslovenske muzike, ali se time njeni proboji ne završavaju. Takođe, prva je žena koja je završila studije kompozicije na Muzičkoj akademiji u Beogradu 1946. godine, a bila je prva kompozitorka filmske muzike u nas. U svojim delima Frajtova stvara suptilni zvučni univerzum, lirski i intiman, okrenut prema istraživanju tembra i otvoren za formalni eksperiment. U tom pogledu autorka se nije libila jasnog modernističkog prosedea, koristeći neke od tehnika prisutnih u evropskoj posleratnoj avanagardi poput aleatorike, multimedijalnih zahvata i elektroakustičkih istraživanja.

Delo Tužbalica za ženski hor iz 1973. godine  nastala je u doba kada je Frajtova proučavala autohtone narodne običaje i muzički folklor, kako to navodi muzikološkinja Ivana Medić. Sublimirajući svoja sećanja i evocirajući narodni ritual, kompozitorka delo bazira na korišćenju uzvika i jauka, kao i pojedinih rečenica preuzetih iz narodnih tužbalica. Kako to primećuje Ivana Medić autorka je "kao osnovnu motivsku građu koristila melodijski embrion od male i velike sekunde, karakteističan za najstarije slojeve folklornog pevanja… a u vertikali, ovaj motiv ostvaruje gusti pokretni klasterski zvuk izuzetne ekspreistivnosti". Kompozicija Tužbalica poseduje lučnu strukturu, od početnog brujanja, preko polifonih naslojavanja deonica, sve do "dramatskog klimaksa u kome ostaje samo parlando ženskih glasova i potresni krik bola", da bi tok ponovo stigao do početnog brujanja i tišine.

Urednica: Ksenija Stevanović

 

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње