недеља, 30.05.2021, 17:05 -> 12:31
Извор: Радио Београд 1
Аутор: Мирјана Блажић
Zabavnik
“Crni kvadrat na belom” ili “Beli kvadrat na belom”? Da su oba u galeriji, pred kojim biste pre zastali? Možda pred crnim jer je čuveniji? Ili zato što je na njemu dešifrovan natpis, veruje se Maljevičev, "Bitka crnaca u mračnoj pećini". Čini se poznato? Danas se to zove umetnički dijalog sa francuskim piscem i ekscentrikom Alfonsom Aleom i njegovom slikom „Bitka crnaca u tunelu u mračnoj noći“. No ispod “Crnog kvadrata” nalaze se još dve slike, tako da je dijalog i bukvalno višeslojan, i to sa samim sobom.
"Crni kvadrat na belom" nastao je kada je ruskog avangardnog slikara Kazimira Maljeviča "omamljujuća potreba udaljavanja od objektivnosti dovela u pustinju u kojoj ništa nije stvarno, sem osećanja". I tako, osećanja su postala suština njegovog života. Tu suštinu u vidu crnog kvadrata, Ljuba Popović je negde nacrtao, u nekoj sveščici, pa kad nema inspiracije, virne u kvadrat i nastavi da slika. Ne znam da li je tačno, neke novine pisale, ja prepričala...
Ove nedelje listamo decembarski broj magazina Džuboks iz 1966. godine i zaustavljamo se kod rubrike „Ko, gde, šta, kako?" Na pitanje - ko, odgovor bi bio - Sila Blek. Rođena u Liverpulu 27. maja 1943, sa u tom trenutku velikim hitom ANYONE WHO HAD A HEART i onim koji se upravo vrteo na radio-stanicama - AS FOOL AM I. Odgovor na ostala pitanja ponudila je redakcija Džuboksa, s blaženim neznanjem da piše o pevačici, glumici i televizijskoj voditeljki koju će posle karijere duge više od pola veka proglasiti za britansko nacionalno blago...
Na pitanje - rukavice koje se pamte - neko bi rekao, najpre one iz detinjstva, štrikane. Od prstiju - samo palac, od sećanja - nerazdvojan par povezan vunicom dovoljno dugačkom da se provuče kroz oba rukava, i dovoljno oštrom da uvek zaseče vrat na grudvanju.
Rukavice 20. veka - bilo ih je raznih fela, ali najbolje su bile one kojih nikad nije bilo na rukama Ledi Dajane. Potez mali, ali revolucionaran, koji je do danas među britanskim rukama kojima teče plava krv, ostao samo njen.
Dvadeset prvi vek je rukavicama odsekao prste i razbio modnu mantru da moraju biti u istoj boji kao ženska tašna i cipele, a stradala su i druga nekad striktna modna pravila, jer rukavice su zauzimale vrlo važno mesto u ženskoj toaleti. Pre 1930, Jugoslovenke su ih retko nosile uveče, jer je u modi bilo prstenje sa ogromnim kamenjem, a nokti su se mazali svetlim lakom, pa se to nikako nije prekrivalo rukavicama. A na ženske ruke su se vratile s reklamom - i higijena i elegancija...
Urednik i voditelj Mirjana Blažić.
Коментари