Kreativnost, dopaminski šok, samopovređivanje – Roditelji, pratite preventivno „Tik-Tok“
„Tik Tok“ je najbrže rastuća društvena mreža na svetu, na kojoj su pretežno mladi. Na ovoj mreži možete postavljati snimke na kojima plešete, glumite, pevate koristeći različite filtere, zvukove, animacije. Ali možete videti i samoubistvo uživo, kao prošle godine kada se ubio tinejdžer iz Brazila.
Svakodnevni ritual godinu i po dana. Osim telefona, dobrog svetla i izgleda Matiji nije potrebno ništa više da bi snimio video od 15 ili 60 sekundi na Tik Toku. Oni koji ga prate, a ima ih više od 160 hiljada već znaju po čemu je on poseban.
Možda je baš zato njegov najgledaniji video, sa 16,5 miliona pregleda bio upravo ovaj brouken klok ili polomljeni sat. A kada smo kod sata, tvrdi da na ovoj društvenoj mreži ne provodi mnogo, u proseku jedan čas, kao i da jednom ili dvaput dnevno postavlja sadržaj.
„Tik Tok predstavlja jedno lepo iskustvo, čim sam krenuo video sam da su tu ljudi kreativni i sama pomisao na to i ja sam krenuo za njima tipa da glumim i ispoljavam svoje mišljenje za nešto i tako doprinosim valjda dobrobit za drugu decu, makar tako ja mislim. Najviše vole da gledaju lipsink to je kada pustite pesmu i otvarate usta, a uz to glumite, pevate, možete bilo šta da radite“, rekao je Matija.
Kaže da su njegovi pratioci starosti od osam do osamdeset godina, kao i da je predrasuda da su na ovoj društevnoj mreži samo deca. Međutim, činjenica je da pretežno jesu, i da je prosečna starost publike od šest do 14 godina, kao i da su sadržaji ovde dosta prijemčiviji nego na ostalim mrežama.
„Mi na Instagramu i ostalim mrežama prilično brzo listamo stvari, na Tik Toku dosta više pažnje posvećujemo, sa druge strane pa dosta malo ljudi stavlja svoj sadržaj, stavljaju samo oni koji su smeli, a dosta ljudi više gleda, tako da samim tim mi imamo dosta više riča, do dosta više ljudi možeš da dođeš, pošto je klasična ponuda i potražnja. Sada ima jako malo ponude, ima puno potražnje“, priča Petar Vasić, stručnjak za marketing na društvenim mrežama.
A stići do što više pratilaca, san je svakog Tik Tokera. Zato pristaju na razne izazove. Lizanje ve-ce šolje na javnom mestu u vreme korone, izazivanje varničenja utičnice, uvećavanje usana lepkom, menjanje boje očiju izbeljivačem, samo su neki od njih.
„Deca u tom periodu, ti mladi adolescenti imaju potrebu za odobravanjem i da budu deo nečega većeg od njih samih i da dele iskustva. S tom nekom namerom se upuštaju u te izazove, sad ti izazovi mogu biti dobri. Ali ima i onih koji su ugrožavajući po zdravlje. Roditelji bi trebalo da upute decu da ne moraju da rade to“, rekao je psiholog Zoran Crnjin.
Najpre jer se posledice ovih izazova saniraju kod lekara. Koliko ovo mreža može biti opasna najbolje znaju roditelji koji su deci ugasili profile. Međutim, stručnjaci smatraju da to nije dobro rešenje, jer se deca tako isključuju iz socijalizacije. Zato savetuju roditelje da skinu aplikaciju i upoznaju sa sadržajem koji okupira pažnju njihovog deteta i drži ga priljubljenog uz ekran.
Džouk, lajkovi, prenkovi...
„Ispostavilo se da algoritam Tik Toka želi da ti što duže ostaneš na toj platformi, tako da ako tvoj sadržaj ustvari milkuje vreme, recimo - uzmeš čašu vode i kažeš - E, e, e sad ćemo da prolijemo, i svih 15 sekundi prolivaš, taj sadržaj će biti vrlo vrlo gledan. Obično su to klipovi smešni i zabavni gde na kraju moraš da vidiš neki džouk ili neki prenk", kaže Petar Vasić.
Oni koji imaju najviše pratilaca odavno su ovladali ovim umećem.
„Zapravo dolazi do zavisnosti na način na koji smo zavisni na neku čokoladu ili igru na sreću, zato što se iste neuralne mreže aktiviraju, isto se izlučuje dopamin, mi postanemo negde navučeni na te lajkove. Mislim da deca koja više koriste socijalne mreže imaju tu potrebu da održe taj svoj dopaminski šok na koji su navikli svoj organizam i zbog toga se postuje tako često i jure ti izazovi da bi se dobilo to socijalno odobravanje i jedna instant gratifikacija“, kaže Crnjin.
Samopotvrda je broj jedan, zabava broj dva, ali nudi li Tik Tok nešto više od ove dve stvari?
„Pravo da vam kažem naučio sam bolje da glumim, isključivo za zabavu mada naučio sam i dosta reči, izlaze na engleskom klipovi tako da sma naučio više engleski nego što sam znao“, kaže Matija.
Deci nije mesto na Tik Toku, to verovatno misle mnogi dok gledaju prilog. Međutim, ova mreža ima i pozitivne strane, najpre jer razvija kreativnost kod dece. Svaki korisnik je na svojevrstan način producent klipa. Ono što bi Tik Tok učinilo bezbednijim jeste predlog da se stavi pod nadzor roditelja. I to bez izgovora.
Коментари