Читај ми!

Kupiti ili ne, klackalica mana i prednosti električnih automobila u Srbiji

U Beogradu je u toku 56. Sajam automobila; ukupna ponuda i broj premijera su zadovoljavajući, a među izloženim modelima su i električni automobili. O tržištu električnih vozila – globalnom i domaćem, prednostima i manama, kao i o izazovima pred kojima su ovakva vozila, ali i vozači, za RTS je govorio Mladen Alvirović, urednik i voditelj emisije SAT.

Alvirović je rekao da prvo što treba da promenimo, ako hoćemo da vozimo električne automobile, jesu – navike, među kojima su najvažnije one koje se odnose na planiranje putovanja.

„Dakle, kada krećem negde dalje, dakle od 400, 500, 600 kilometara od grada, uglavnom treba da razmislim gde bih ja to napravio pauzu, da li je tamo moguće da dopunim svoj automobil dovoljno brzo, koliko meni je treba. Kad isplaniram putovanje, onda nema nikakvih problema. Ko je navikao da ne ide onako – na juriš, što se kaže, njemu to nije problem. A ko je navikao da bude potpuno spontan, da samo sedne i da se odveze, to će biti ozbiljan problem još vrlo dugo“, ispričao je Alvirović.

Dodaje da bi se bez problema usudio da električnim automobilom ide, na primer, na Tasos, samo što bi, kako ističe, malo više planirao: „Ja ne mogu da stanem gde sam ja želeo da stanem, gde je meni omiljena hrana, nego moram da stanem tamo gde ima punjač, jer infrastruktura još uvek nije razvijena, ni u Grčkoj nije razvijena, koliko bi trebalo da bude. I onda ne mogu da uživam baš na način kojeg bih ja voleo sa nekim drugim automobilom“.

Alvirović ističe da je još jedna mana električnih automobila – cena.

„Druga stvar je radijus, odnosno domet sa tim jednim punjenjem, i to je problem onima koji koriste auto za putovanje. Ko vozi po gradu, stvarno nije, još uvek to poteškoća, ali kada govorimo o radijusu, to se polako menja... Mercedes kojim sam ja došao, on se vozi 500, 600 kilometara bez problema, ako se vozi fino, lagano. Oni koji vole da jure, to je treći problem, ko voli da vozi preko ograničenja, on ima suviše mali radijus, mora se često puniti“, objašnjava urednik i voditelj emisije SAT.

S jedne strane, naglašava prednosti vožnje električnim automobilima, kao što su izuzetna tišina, udobnost i lakoća upravljanja.

„Ako punim auto kod kuće, imam svoju garažu ili svoje dvorište, ljudi u Srbiji žive uglavnom u kućama, a ne u zgradama, onda je cena struje koje plaća domaćinstvo toliko mala, da zapravo dođe otprilike jedan dinar, jedan zarez dva dinara po kilometru pređenom, a kad se pomene brzi punjač, ona je druga priča, onda je skuplji“, rekao je Alvirović u Beogradskoj hronici, i dodao da brži punjači troše i više struje, kao i to da su skuplji.

Autoindustrija u istorijskom haosu

Alvirović je komentarisao i stanje u autoindustriji na globalnom nivou.

„Autoindustrija je u stanju najvećeg haosa u svojoj istoriji. Dakle, trenutno se nalazimo usred takvih promena, promena kompletne ideje o tome šta je to prevozno sredstvo, da zapravo niko ne zna šta je budućnost, niko ne zna šta će se tačno desiti. I s jedne strane, političari u Evropi, pre svega, misle da imaju rešenje, i teraju industriju da pravi električne automobile sve više, da idu ka smanjenju zagađenja.

Ali su Kinezi to videli kao dobru šansu i rekli – Pa dobro, mi imamo zaostatak na polju motorske tehnologije, sad kad bi to resetovali, jer standardi prave električne automobile, mi ćemo vas stići. I onda su ih Kinezi prestigli, tehnološki kineski automobili, mnogi su ispred evropskih. Pitanje je da li su bolji, tehnološki“, smatra Alvirović.

Tržište električnih vozila – šansa za nova radna mesta

Govoreći o poziciji Srbije na tržištu električnih vozila, Alvirović kaže da je mogućnost koja se otvara elektrifikacijom voznog parka – mogućnost za novo radno mesto.

„Neko pravi punjače, neko pravi softvere, neko proizvodi baterije. U Srbiji imamo prvu fabriku baterija koja je još mala, ali će biti velika, nadam se, jednog dana. Dolazimo u deo ekonomije u kom nikada nismo bili. Možemo da se nametnemo kvalitetnim idejama. Da se nametnemo u nečem što mi znamo, a drugi žele da kupe od nas. Znači, to je jedna dobra šansa. A s druge strane, mi jesmo siromašno tržište i ne možemo da se okoristimo od tog tehnološkog napretka, jer nemamo dovoljno novca da kupujemo sve te automobile“, ističe gost Beogradske hronike.

Napominje da već ove godine iz nekoliko kompanija stižu nova tehnološka rešenje koja rešavaju problem dometa, problem brzine punjenja, odnosno ključne boljke električnih automobila.

„Druga ključna stvar, događa se sledeće godine. Nekoliko kompanija najavilo je nove vrste baterija sa takozvanim čvrstim punjenjem. U sadašnjim baterijama je tečnost. Sa čvrstim punjenjem, baterije će imati i veći domet, i brže punjenje, i biće bezbednije, manje podložne, samozapaljenju i tako dalje. I to će onda kupci prepoznati. Govorimo o naredne dve godine, stvari se menjaju naglavačke, i videćemo naravno gde stižemo“, zaključio je Mladen Alvirović, urednik i voditelj emisije SAT.

среда, 26. март 2025.
12° C

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса