Читај ми!

Autonomna vozila u Beogradu – od naučne fantastike do realnosti na ulicama

Izmenama zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, precizno su definisani uslovi za testiranje autonomnih vozila u našoj zemlji. Srbija se tako pridružila malom broju evropskih država, kao što su Nemačka i Ujedinjeno Kraljevstvo, gde kompanije mogu da testiraju i razvijaju takva vozila.

Od naučne fantastike do stvarnosti na ulicama – to je put koji su prešla autonomna vozila. Među nekoliko evropskih gradova gde je dozvoljeno testiranje, našao se i Beograd.

Testiraju se vozila čiji sistem još nije razvijen na pouzdanom nivou, pa vozač mora biti fokusiran na saobraćaj spreman da reaguje. 

Važni su prvi koraci

Savremena autonomna vozila su u trećem od pet nivoa autonomnosti. Što znači da automobil ide sam ali ako primeti pešaka on će i sam zasutaviti vozilo. 

"Stepen autonomnosti trećeg nivoa zahteva da vozilo samo u kratkim vremenskim trenucima bude u atonomnom modu, a čim počne da greši, vi morate da reagujete na točak upravljača", kaže prof. dr Dragan Aleksendrić sa Mašinskog fakulteta. 

Važno je napraviti prve korake, saglasni su stručnjaci. Zakonsko regulisanje te oblasti trebalo bi da privuče kompanije da u Srbiji testiraju svoja vozila, a u trku za razvoj ušli su gotovo svi veliki automobilski giganti. Domaći stručnjaci aktivno razvijaju softvere za analizu snimaka kamera koje pomažu vozilima da se kreću. 

"Trenutno najosetljiviji deo kod autonomnih vozila je kako razviti dovljno dobar model koji se dobro snalazi u različitim gradovima i u različitim saobraćajnim situacijama", kaže Aleksendrić. 

Za nesmetano korišćenje električnih vozila bilo kog stepena autonomnosti neophodna je i rasprostranjena mreža punjača.

Tender za "zelene pumpe" 

Iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture najavljuju da će tenderom za "zelene pumpe" omogućiti da se na 20 postojećih stajališta duž koridora u Srbiji na svako postavi između pet i 20 elektropunjača, i da će predložiti da električna vozila plaćaju 13 odsto nižu putarinu. 

"Švajcarska ima mnogo punjača. Ali, desilo mi se pre pola godine da stojim gde ima 12 brzih punjača i da čekam red da bih punio auto. A ovde dolazim i evo sad ima šest slobodnh punjača. Kad idem na Zapad, sve je super. Na svakih 200 kilometara imam jedan brzi punjač. Ali kad idem za Crnu Goru - samo kod Čačka jedan punjač", rekao je Amil Ćorović, vlasnik "Tesle". 

Stručnjaci u narednih desetak godina očekuju sve veću pomešanost klasičnih i poluautomatizovanih vozila na ulicama. Cilj je, kažu, da Srbija do 2027. bude spremna za maksimalni peti nivo autonomnosti vozila u okviru manifestacije Ekspo.

четвртак, 24. април 2025.
17° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом