Читај ми!

Još jedan krug u Monci, prvi put u Evropi – trka formula bez vozača

Od kada je slavni vozač formule jedan, Niki Lauda govorio „Motor ne razmišlja, ali pilot da“ prošlo je dosta vremena, a tehnologija je toliko uznapredovala da se ovog vikenda u Monci trkaju automobili bez vozača u njima. To je prvi put da se u Evropi organizuje jedna takva trka.

Још један круг у Монци, први пут у Европи – трка формула без возача Још један круг у Монци, први пут у Европи – трка формула без возача

Od 16 juna, pa do nedelje, 18. juna u Monci se, prvi put u Evropi, trkaju automobili bez vozača. Radi se o automobilima koji su u stanju da obavljaju autonomnu vožnju. Serđo Savaresi, redovni profesor automatike na milanskom Politehničkom fakultetu izjavio je za medije da se radi o automobilima koji se već takmiče na stazi, vreme biva štopovano, a „radi se o jednoj generalnoj probi jer će sledeće godine biti organizovana prava takmičenja kako ovde u Monci tako i u Indijanapolisu“, izjavio je profesor koji je zajedno sa svojim timom “PoliMove” realizovao automobile koji se takmiče na MiMo (Milano Monza Motor Show).

„Ovog vikenda je u toku generalna proba automobila na pisti a pobeđuje onaj koji ima najbolje vreme. Formula je jednostavna: Sa autodromom u Monci koji nam je na raspolaganju samovozeći automobili mogu da završe krugove u različitim slotovima koji su pod stalnim nadzorom. Ali za sledeću godinu već planiramo direktne susrete na stazi“, navodi profesor i dodaje: „Ono što se dešava ovog vikenda ulazi u istoriju, po prvi put Indy Autonomous Challenge, koji je eliminacioni turnir među timovima koji upravljaju najbržim samovozećim automobilima na svetu, izašao je izvan granica Amerike. To je važan korak napred u razvoju veoma složene tehnologije koja će biti baza za revoluciju mobilnosti u narednim decenijama.“

Automobili ne funkcionišu na daljinsko upravljanje, objašnjava profesor: „Mnogi misle da se radi o automobilima kojima upravlja vozač na daljinu ali to nije istina. Tim koji je u boksu vidi sve šta se dešava, kao i u tradicionalnim trkama ali ne postoji nikakav spoljni imput, automobil je taj koji vozi svoju trku. Ne postoji dakle nikakav pilot koji upravlja njime sa daljime kao što ni tim ništa ne radi, sem što posmatra. Oni nisu ni klonovi, imaju svoje slabe i jače strane kao i piloti.

Algoritmi i softveri nisu svi isti, jedan auto je bolji u krivinama, drugi u nečem drugom, svi imaju svoje karakteristike u zavisnosti od toga kako su programirani. Postoje četiri problema koja je potrebno rešiti kada se radi u ovakvim automobilima: Lokalizacija, percepcija prepreka, putanja i brzina koju je potrebno održavati u zavisnosti od toga kako se odvija trka. Ukoliko jedna od ovih stvari ne funkcioniše čitav sistem pada".

Vozilo Politehničkog fakulteta iz Milana je već osvojilo prva mesta, dva puta u Las Vegasu i jednom u Dalasu. Poslednja pobeda je tokom Indy Autonomous Challenge 8. januara ove godine gde je oboren i svetski record, naime auto je vozio brzinom od 290 kilometara na sat.

U ovim „trkama budućnosti“ međutim nedostaje ljudski element, nedostaje pilot koji jedini može da prenese emociju i za koga se gledaoci i vezuju, više nego za same automobile.

„Radi se o nečemu što je novo, tehnološkom izazovu i biće zabavno i emotivno videti kako će se sve odvijati. Mislim da će u budućnosti ova vozila koja sama voze ipak imati i pilota u njima. Ipak prvo moraju da budu dobro testirane i da budu i te kako sigurne da bi u njima mogao da sedi čovek“, ističe profesor Savaresi.

понедељак, 30. септембар 2024.
8° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи