Ne naređujte tinejdžerima – nema efekta i neće uraditi domaći
Naučnici sa Univerziteta „Kardif“ analizirali su kako je 1.000 adolescenata reagovalo na istu grupu poruka koje su im upućivane, ali različitim tonovima glasa.
Istraživači su otkrili da su tinejdžeri spremniji da urade domaći zadatak kada im se obraćaju ohrabrujućim tonom.
Smatra se da su tonovi glasa koji zvuče kao podrška i ohrabrivanje mehanizmi koji tinejdžerima daju „osećaj izbora“, iako im se u slučaju domaćih zadataka naređuje da nešto urade.
Ohrabrujući ton biće uspešniji kada su tinejdžeri u pitanju, jer im se zadaci daju u doba kada njihova želja za nezavisnošću stalno raste. Osim toga, tvrde naučnici, takva komunikacija pozitivno utiče i na njihovo samopouzdanje.
„Ako roditelji žele da od razgovora sa tinejdžerima imaju koristi, važno je da koriste ton u kojem se oseća podrška. Moraju imati to stalno na umu i da ne zaboravljaju naročito kada su umorni i pod stresom“, rekla je autorka istraživanja dr Neta Vajnštajn.
Dodala je da će na taj način tinejdžeri „biti srećniji i trudiće se više u školi, kao posledica toga što im se roditelji obraćaju s poštovanjem, umereno i bez pritisaka“.
Podsticanje dece da urade domaće zadatke je svojevrsna vrsta izazova. Postoje različita istraživanja o tome kako roditelji mogu da pomognu, i kako treba da se ponašaju, ali je malo istraživanja o tome kako visina i ton glasa roditelja utiče na rad domaćih zadataka.
Uticaj tog faktora, naučnici su analizirali kroz ispitivanje 486 dečaka i 514 devojčica starosti 14 i 15 godina.
Tinejdžeri su svrstani u dve grupe. Slušali su 30 istih poruka, koje su izgovarale ženske osobe.
Među porukama su bile i one: „Vreme je da krenemo u školu“, „Večeras ćeš pročitati ovu knjigu“ i „Dobro ćeš uraditi ovaj zadatak“.
Tonovi kojima su poruke izgovarane bili su kontrolišući, podržavajući ili neutralan.
Potom je svaki tinejdžer upitan kako bi se ponašao posle poruka koje je čuo, ali pod uslovom da ih je čuo od svoje majke.
Rezultati su otkrili da su reakcije tinejdžera bile negativne u slučaju poruke koja zvuči naređujuće i kontrolišuće.
Suprotno tome, poruke iskazane podržavajućim tonom izazvale su pozitivne reakcije.
Tinejdžeri su rekli da, kada čuju poruke ohrabrujućeg tona, „imaju osećaj da im je dat izbor, i to im daje motivaciju da svoje zadatke i urade“, preneli su istraživači.
Tinejdžeri su, imajući u vidu njihove godine, posebno osetljivi na to kada neko želi da ih kontroliše, jer su u dobu kada žele više slobode i samostalnosti.
„Ovi rezultati lepo ilustruju koliko je moćan naš glas i da je odabir pravog tona za komunikaciju presudan u našim razgovorima“, rekla je dr Vajnštajn.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар