Izazovno putovanje kroz dansku Cisternu

Danski podzemni rezervoar koji je u 19. veku snabdevao Kopenhagen pijaćom vodom, danas je umetnički prostor, tačnije – pećina. Tako je savremena avangardna umetnost Kopenhagena doslovno postala 'underground'.

Kada su zaboravljene cisterne ponovo otkrivene 1981, koristile su najpre kao izložbeni prostor za savremene umetničke predmete od stakla, da bi zatim postale deo muzeja.

Danas, podzemni rezervoar ispod parka Sondermarken funkcioniše kao multimedijalni prostor za instalacije, pod imenom Cisterna. Podzemna pećina se ne vidi, a ulaz i izlaz iz ovog umetničkog prostora obeležavaju dve staklene piramide. Stalaktiti i stalagmiti su prirodni ukras, a temperatura se spušta i do 6˚C. Posetiocima se zato savetuje da obuju vodootporne cipele i da njihova odeća bude prilagođena niskim temperaturama.

Hram pod mahovinom i put ka svetlu

Vlaga, mrak, odlična akustika i pomalo jeze, veoma su inspirativni za umetnike i odlična su pozornica za svetlosne i video instalacije. Tako su tokom 2017. sve do početka ove godine, posetioci Cisterne imali priliku da vide repliku japanskog hrama iz 6. veka, obraslu mahovinom. U skladu sa svojom praksom, čuveni japanski arhitekta Hiroši Sambuiči kreirao je u Cisterni pejzaž sa prirodnim svetlom i vegetacijom.

Od sredine aprila pa sve do kraja novembra 2018, u Cisterni izlaže Jepe Hejn, danski skulptor koji živi u Berlinu.
Hejn poziva posetioce da, prilikom prolaska kroz podzemne lavirintske kolonade, istovremeno dožive i unutrašnje putovanje. Neophodno je suočiti se sa mrakom da bi se stiglo do svetlosti, smatra umetnik, poznat po svojim interaktivnim skulpturama i umetničkim instalacijama, postavljenim širom sveta. Hejnova dela nisu završena sve dok ne upozna svoju publiku.

Instalacija pokriva 4.320 kvadratnih metara Cisterne, a publika je suočena sa izazovima i iznenađenjima. Na putovanju kroz mračnu pećinu nailaziće na niz okruglih, rotirajućih ogledala koji povećava osećaj dezorijentacije. Zatim će posetilac pokretom aktivirati senzor i pokrenuti loptu koja se kreće među stubovima i udara u tibetanske instrumente. Što je više posetilaca, stvara se više tonova. Na svom putu od tame do svetla, publika je nesvesno ujedinjena u stvaranju muzike i umetničkog dela. Umetnost nudi izlaz iz mraka.

Priredila: Mirjana Bjelogrlić

 

 

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 22. април 2025.
17° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом