Tretmani rada za decu sa smetnjama u razvoju ‒ konduktivna edukacija

Konduktivna edukacija je metod koji omogućava obrazovanje i rehabilitaciju deci sa složenim motoričkim i kognitivnim smetnjama u razvoju.

Metod je smislio mađarski lekar Andraš Pete (1893‒1967), koji je živeo i radio u Beču i Budimpešti, gde je 1952. godine osnovao Nacionalni institut za terapiju motoričkih smetnji u razvoju i Fondaciju za konduktivnu edukaciju.

Metod je posebno prikladan za decu sa cerebralnom paralizom koja u više od 65% slučajeva imaju intelektualne i druge smetnje u razvoju. Stručnjak koji primenjuje konduktivnu edukaciju je konduktivni pedagog, a za to zvanje je potrebna obuka u trajanju od četiri godine.

Andraš Pete, kao i svaki konduktivni pedagog, cerebralnu paralizu nije posmatrao kao medicinski problem, već kao problem učenja. Zbog oštećenja centralnog nervnog sistema deca imaju problem sa učenjem i adaptacijom.

Principi rada

Principi konduktivne edukacije podrazumevaju sledeće aktivnoti: uče se veštine; konduktivni pedagog vodi računa da atmosfera bude kao kada se deca igraju uz pesmu i ritam; obraća se pažnja na sve oblasti razvoja i svakodnevnog života.

Program traje čitav dan ako je dete u institutu ili pola dana ako dolazi na terapiju i u školu; deca uče veštine koje se tokom tipičnog razvoja u porodici stiču (hodanje, lična higijena, igre, rad, hobi itd.). Počinje se sa lakim zahtevima i napreduje prema složenijim; aktivnosti se pažljivo planiraju za svaki dan, imaju strukturu i vreme za realizaciju. Pored učenja predmeta za školu uključene su i muzičke stimulacije, stimulacije pokretom, funkcionalni govor, razvoj govora itd.

Svaka aktivnost u radu sa decom treba da ispunjava sledeće zadatke:
interakciju deteta sa terapeutom i vršnjacima; vizuelna i auditivna opažanja; percepciju; podsticaj pamćenja, pažnje, voljnih i afektivnih radnji, kao i mišljenja.
Važno je omogućiti rad na ostvarivanju koordinacije pokreta; pokreta i opažanja; pokreta i mišljenja, uz podsticaj spacio-temporalne orijentacije (u vremenu i prostoru), razvoj ritma i tempa u pokretu i govoru. Takođe, podstiče se rad na sticanju samopouzdanja i samostalnosti.

Metod uključuje poseban nameštaj (stolovi,stolice itd.), didaktički materijal (sveske, tastature itd.).
Metod se danas primenjuje u okviru osnovnih škola, posebnih ustanova za rehabilitaciju, škola za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju u velikom broju zemalja.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 14. март 2025.
22° C

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса