Starogrčki simpozijumi kao test lepog ponašanja

„Ako živite sa sakatim muškarcem, počećete da hramljete“ – tako je Plutarh definisao vezu fizičkog izgleda i pripadanje određenom društvenom sloju sa tipom ličnosti. Starogrčki ideal propisivao je dobar izgled ali i druženje sa lepim ljudima, uz izbegavanje onih manje privlačnih.

Stari Grci su mnogo vremena provodili u razgovorima i druženju sa obrazovanim ljudima privlačne spoljašnosti. Za divljenje lepim i umnim ljudima, uz mnogo vina, zgodna prilika bili su takozvani „simpozijumi" - zatvorene zabave. To nisu bila opuštena okupljanja, već su podrazumevala niz testova iz lepog ponašanja.

Jedan test se odnosio na način ispijanja vina iz starogrčke čaše „kiliks" Iz njega je teško piti, i to ne samo zato što je širok i plitak, već i zato što se vino ispijalo dok su gosti bili oslonjeni na lakat pa se koristila samo jedna ruka. Kad se kiliks primakne ustima, vino je često bilo prosuto jer naglo jurne napred...

U grčkom svetu, simpozijum je pokazivao ko je popularan, a ko nije. Bio je poput današnje kafane, jer nije bilo važno koliko se popije, već kako se to radi. Zato se na posudama, koje su korišćene na simpozijumu, kao dekoracija često nalazio motiv oka, kao podsetnik gostima da ih društvo uvek posmatra.

Ceremonijal - majstor je odlučivao o jačini vina koje će se te večeri služiti i nadgledao je dešavanja.

Krateri - od ljubavi i zdravlja do ludila i nesvesti

Postojali su neizbežni obredi pročišćenja i prinošenja žrtava bogovima. Vino je mešano s vodom u velikim posudama, takozvanim kraterima.

Pisac Eubul opisuje kako bi veče teklo posle svakog ispijenog kratera: „Za razumne ljude pripremam tri kratera - jedan za zdravlje, drugi za ljubav i zadovoljstvo, a treći za san. Potom bi razuman čovek otišao kući. Ali, ako gosti ostanu, četvrti krater pripada agresivnosti, peti vikanju, šesti nepristojnosti i uvredama, sedmi tuči, osmi lomljenju nameštaja, deveti depresiji, a deseti ludilu i nesvesti."

Ipak, simpozijum je bio i mesto za intelektualne rasprave i debate. O tome o čemu se raspravljalo pre vike, prostota i padanja u nesvest, Platon je napisao ceo filozofski traktat. Opisao je jednu poznatu simpozijumsku zabavu koja se odigrala jedne noći u Atini. U Platonovoj „Gozbi", svi gosti su pozvani da diskutuju o prirodi ljubavi. 

U priči o propaloj zabavi, Platon naglašava šta bi simpozijum trebalo da bude - debata, diskusija, istraživanje, iznošenje argumenata. Sve što "grčku psihu" čini jedinstvenom, prikazuje se upravo tamo.

U staroj Grčkoj nije se ipak bezmerno pilo. Vino je bilo važno za gozbe, jer se smatralo da omogućava opušteniji razgovor.

Od svih se očekivalo da učestvuju u javnom životu. Kao što se telo prikazivalo u gimnazijumu, um se morao pokazati na simpozijumu.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 22. април 2025.
18° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом