Zlatni medved Berlinala za norveški ljubavni film „Snovi“
Žiri Berlinala na kraju je mnoge iznenadio: norveška ljubavna drama „Snovi“ Daga Johana Haugeruda nagrađena je Zlatnim medvedom. Veliki favorit festivala ostao je, međutim, praznih ruku.

Norveški film Snovi (Drømmer) osvojio je Zlatnog medveda na jubilarnom 75. filmskom festivalu u Berlinu. Bila je to iznenađujuća odluka žirija, jer film nije smatran velikim favoritom za glavnu nagradu. To je priča o devojci koja se zaljubljuje u svog učitelja – tema koja je maestralno obrađena na lagan, zabavan i istovremeno formalno složen način.
Srebrni medved za distopiju iz Brazila
S druge strane, brazilski film Plava staza Gabrijela Maskara unapred je smatran favoritom kritičara. Na kraju je dobio Veliku nagradu žirija. U toj distopijskoj viziji budućnosti, žena koja je proterana u koloniju za stare, pronalazi utočište u Amazonu. Njegov film govori o „pravu na san i tome da nikada nije kasno da se pronađe novi smisao života“, rekao je Maskaro na svečanosti dodele nagrada.
Nagradu žirija dobila je argentinska drama Poruka Ivana Funda. To je priča o devojčici koja navodno može da komunicira s kućnim ljubimcima i tako obezbeđuje egzistenciju svoje male zajednice. „Važno je da se bioskop u Argentini finansira i zato je ova nagrada toliko važna“, naglasio je reditelj.
Kineska drama Živeti na zemlji koja je otvorila takmičenje, na kraju je dobila nagradu za najbolju režiju. Reditelj Huo Meng u svom filmu na impresivan način opisuje duboke promene u ruralnoj Kini tokom nekoliko generacija. „Želeo bih da se zahvalim članovima žirija – na kineskom ih zovem ’učitelji’ – što im se dopao ovaj film“, rekao je Huo Meng nakon što je dobio nagradu. Ujedno je podsetio i na to da se mnogi njegovi protagonisti prvi put na ekranu.
Najbolja gluma – Rouz Birn i Endrju Skot
Australijanka Rouz Birn važila je za favoritkinju. Na kraju je i osvojila Srebrnog medveda za najbolje glumačko ostvarenje, odnosno briljantno odigranu ulogu majke u filmu Kad bih imala noge, šutnula bih te rediteljke Meri Bronštajn. „Duboko sam polaskana što sam ovde“, rekla je Birn. „A moja deca već se raduju što će videti Medveda.“
Endrju Skot je osvojio Srebrnog medveda za najbolju sporednu ulogu. U biografskoj muzičkoj drami Plavi mesec Ričarda Linklejtera on tumači ulogu kompozitora Ričarda Rodžersa.
Veteranu iz Rumunije nagrada za najbolji scenario
Rumun Radu Žude dobio je Srebrnog medveda za scenario za film Kontinental ’25, delo koje se oštro razračunava s dvostrukim standardima zapadnog sveta. Nagradu, kaže Žude, posvećuje Luisu Bunjuelu za njegovo „nepoštovanje“. Radu Žude 2023. i sam je sedeo u međunarodnom žiriju Berlinala, a 2021. kući je odneo Zlatnog medveda za film Baksuzni kres ili luda pornografija.
Srebrnog medveda za izuzetna umetnička dostignuća dobila je francuska rediteljka Lusil Hadžihalilović za francusko-nemačku koprodukciju Ledena kula. „Živeo film“, rekla je Hadžihalilović. „Nosim ovu nagradu u Pariz mom timu.“ U tom timu su, između ostalih, francuske i svetske zvezde Marion Kotijar i Avgust Dil.
Favorit ostao praznih ruku
Iznenađujuće je to da sedmočlani žiri sa američkim rediteljem Todom Hejnsom na čelu, prilikom dodeljivanja nagrada nije uzeo u obzir ukrajinski dokumentarac Timestamp. U njemu Katerina Gornostaj prikazuje svakodnevni život u ukrajinskim školama tokom rata – film je, uz Plavi trag, smatran favoritom za Zlatnog medveda.
Dva nemačka filma, Šta zna Marijele Frederika Hambaleka i Junan Amera Fahera Eldina, takođe su ostala bez nagrada.
Za Zlatnog i Srebrnog medveda ove godine se takmičilo ukupno 19 filmova. Dobitnica Oskara Tilda Svinton dobila je na otvaranju počasnog Zlatnog medveda za životno delo. Nagrada Kamera Berlinala za specijalne zasluge u filmskom stvaralaštvu pripala je Rajneru Roteru, umetničkom direktoru Nemačke kinoteke i od 2006. direktoru programa „Retrospektive“ na Berlinalu .
Коментари