Читај ми!

Zarade u bioskopima nema, ali holivudske zvezde ne odustaju od svojih honorara

Pošto filmski studiji nemaju načina da ostvare prihod prodajom bioskopskih ulaznica, pokušali su da spas pronađu u plasiranju svojih filmova preko platformi za striming. Međutim, postavlja se pitanje šta će biti sa unosnim ugovorima koji su zvezdama omogućavali procenat od zarade ostvarene na bioskopskim blagajnama?

Prošlog meseca, kompanija „Vorner Bros", gotovo potajno, se obratila dvema najvećim holivudskim agencijama „Vilijam Moris endevoaru“ i „Kriejtiv artistu“ koje zastupaju holivudske zvezde. Studio je želeo da istovremeno objavi toliko očekivanu Čudesnu ženu 1984 u bioskopima i na streaming servisu HBO Maks na Božić. I želeli su da u taj plan ubace zvezdu filma Gal Gadot i rediteljku Pati Dženkins.

Obe agencije su studiju uzvratile bujicom pitanja, a glavno je bilo pitanje novca – Kako ćete ih platiti?

Iz agencija su tražili da za premijeru filma Čudesna žena 1984 gospođi Gadot, gospođi Dženkins i producentu Čarlsu Rovenu (između ostalih) treba platiti ono što bi najverovatnije dobili da je nastavak objavljen na uobičajen način (bioskopsko prikazivanje pre dolaska na mreže), a ne na vrhuncu pandemije. Na kraju, to je ono što stoji u ugovoru, a „Vorner Bros“ i HBO Maks, kao njegova sestra kompanija, žele njihovu pomoć u promociji filma, zar ne?

Posle veoma napetih pregovora, „Vorner Bros“ koja je u vlasništvu kompanije AT&T, složio se da će gospođa Gadot i gospođa Dženkins dobiti po više od 10 miliona dolara, prema rečima dvoje ljudi koji su znali za ove pregovore vođene u strogoj tajnosti i koji su imali uvid u ugovore, prenosi Njujork tajms.

Osim Čudesne žene još 17 naslova ide na striming platforme

Prošle nedelje, kada je Džejson Kilar, izvršni direktor kompanije „Vorner medija“, objavio da će se na HBO Maksu pojaviti još 17 filmova ovog studija, kao i Čudesna žena 1984, nije bilo pregovora sa agencijama koje zastupaju glumce. Da bi sprečili da ova vest dospe u javnost i da se ne zaglibe u slične probleme kao sa Čudesnom ženom 1984, „Vorner medija“ je ove informacije držala u tajnosti gotovo do sat i po pre objavljivanja. Čak ni neki rukovodeći ljudi u „Vorner Brosu“ nisu znali za to.

Ovaj potez je još više razljutio agente. Predstavnici glavnih „Vornerovih“ zvezda, kao što su Denzel Vošington, Margo Robi, Vil Smit, Kijanu Rivs, Hju Džekman i Anđelina Džoli, želeli su da znaju zašto se prema njihovim klijentima drugačije postupilo nego prema gospođi Gadot. Čak se kroz Udruženje holivudskih reditelja pronela vest o bojkotu „Vorner Brosa“.

Iz kompanije ističu da je pandemija primarni razlog zašto je gotovo sva produkcij predviđena za 2021. godinu prebačena na hibridni način prikazivanja, mada se neki naslovi – poput visokobudžetne Dine i Matriksa 4 – neće pojaviti pre četvrtog tromesečja, kada se očekuje da će se već uveliko početi sa vakcinacijom.

Da li će holivudske zvezde osiromašiti

Studio koji će uskoro obeležiti vek postojanja, iznenada se našao u veoma nezavidnom položaju u Holivudu. Čak i pre pandemije, usluge striming platformi kao što su „Netfliks“, „Epl TV +“ i „Amazon Prajm video“ iznašli su način da filmovi budu gledani i kako da isplate honorare njihovim tvorcima. Sada, kada se bioskopi bore da prežive, a zbog koronavirusa publika sedi kod kuće, čak i tradicionalne filmske kompanije su prinuđene da evoluiraju.

Nisu svi glumci i reditelji protiv prikazivanja filmova na striming platformama. Mnoštvo velikih holivudskih imena snima filmove za „Netfliks“. Ali prošlonedeljni potez kompanije „Vorner Bros“ pokrenuo je fundamentalna finansijska pitanja. Ako stari studiji više ne pokušavaju da što više zarade na bioskopskim blagajnama za svaki film, već prelaze na hibridne načine prikazivanja gde se uspeh (zarada) ocenjuje delom od prodaje karata, a delom po broju pretplata za striming, šta će to značiti u pogledu ugovora za plaćanje najvećih holivudskih zvezda.

Kako se deli zarada

Naime, način na koji studiji isplaćuju honorare glumcima sa A liste, rediteljima, scenaristima i producentima veoma je složen. O uslovima ugovora se pregovara od filma do filma i od čoveka do čoveka. Ali se u suštini svodi na dva modela. Jedan je zagarantovani honorar (odnosno velika unapred plaćena naknada), a drugi je kocka – porocenat od prodaje ulaznica pošto studio nadoknadi svoje troškove.

Dakle, ako film propadne na blagajnama, dodatne isplate nema. Ukoliko film postane hit, što se često dešava kada su u pitanju filmovi o superherojima i drugim spektaklima, zarada od procenta može biti enormna. Taj novac cirkuliše kroz holivudski „finansijski ekosistem“ između agenata, advokata i menadžera – finansira palate, najnovije modele „poršea" i večere od 1.000 dolara po osobi.

Sada se svi pitaju da li će ovi lepi dani postati prošlost?

„Vorner medija“ ovaj hibridni plan distribucije filmova naziva jednogodišnjom strategijom. Ali većina u Holivudu veruje ili strahuje da će to postati trajna praksa. Gospodin Kilar je ovaj potez javno obrazložio samo kao želju da se izađe u susret ljubiteljima sedme umetnosti, od kojih su mnogi navikli na tradicionalno prikazivanje filmova (prvo premijerno prikazivanje isključivo u bioskopima, tek zatim na mrežama za iznajmljivanje i kupovinu, pa tek na kraju na platfore za striming i televiziju). Već od 2022. godine vraćaju se na staro.

Kakvi su uslovi ugovora

Svaki film koji „Vorner Bros“ objavi sledeće godine prikazivaće se i na HBO Maksu samo mesec dana. Posle toga film će biti distibuiran na uobičajene načine. Napustiće bioskope kada opadne interesovanje publike, a potom će se pojaviti na ajTjunsu, DVD-u i drugim medijima.

Prema planu, HBO Maks će plaćati „Vorner Brosu“ naknadu za licencna prava za 31 dan prikazivanja. Naknada će biti jednaka iznosu od prodaje ulaznica koje studio ostvari u Sjedinjenim Državama. (Prodaja karata se uglavnom deli pola-pola između studija i prikazivača).

Na iznos naknade koju će striming platforma isplatiti studiju uticaće i procenat otvorenih bioskopskih sala. HBO Maks i „Vorner Bros“ su se dogovorili i da donji prag ove naknade bude 10 miliona dolara ili 25 odsto troškova proizvodnje filma, u zavisnosti od toga koji iznos bude veći.

Studio je mislio samo na sebe

U očima nekih agenata studio je ovim ugovorom brinuo samo o svojim interesima. Oni smatraju da je „Vorner medija“ imala obavezu da maksimizira nadoknadu za sve učesnike u dobiti – to jest mogla je da ispita koju cenu su bile spremne da plate druge striming platforme za filmove koje proizvodi „Vorner Bros“, pre nego što ih je prodala sama sebi. Jer izgleda da naknada za licencna prava nije povezana sa dobiti koju će HBO Maks ostvariti zahvaljujući ovim filmovima.

Sudski sporovi oko ovakvog načina sklapanja ugovora relativno su česti u Holivudu od devedesetih godina od kada je došlo do stvaranja medijskih superkonglomerata.

„Vorner medija" je oštetila još neke svoje pridružene partnere među kojima je i „Ledžendari entertejment", dodaju obavešteni izvori. U vlasništu kineske „Dalian Vanda grupe", „Ledžendari" je bio producent Dine i Godzile protiv King Konga, a ugovor je podrazumevao da oni (zajedo sa svojim partnerima) snose 75 odsto troškova proizvodnje, a „Vorner Bros“ je platio ostatak. Filmovi Dina Denija Vilneva, naučno-fantastična epska saga, koštao je oko 165 miliona dolara, a Godzila protiv King Konga oko 155 miliona dolara.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 22. април 2025.
20° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом