Oksfordski rečnik proglasio „trulež mozga“ za reč godine
Da li provodite sate bezumno skrolujući na Instagramu i Tik-toku? Ako to radite, možda patite od „truleži mozga“ ("brain rot" ), što je reč koja je postala Oksfordova reč godine, prenosi Bi-Bi-Si.
Trulež mozga (brain rot ) je izraz kojim se iskazuje zabrinutost u vezi sa uticajem konzumiranja prevelikih količina nekvalitetnog onlajn sadržaja, posebno na društvenim mrežama. Učestalost upotrebe reči porasla je za 230 odsto od 2023. do 2024. godine.
Psiholog i profesor Univerziteta Oksford, Endru Pšibilski, kaže da je popularnost te reči „simptom vremena u kome živimo“.
Trulež mozga je nadmašila pet drugih reči koje su ušle u uži izbor, uključujući demure (umerenost, skromnost), Romantasy i dynamic pricing (dinamičko određivanje cena).
Šta je trulež mozga?
Trulež mozga se definiše kao navodno pogoršanje mentalnog ili intelektualnog stanja osobe, posebno posmatrano kao rezultat prekomerne potrošnje materijala koji se smatra trivijalnim ili banalnim.
Prva zabeležena upotreba reči brain rot datira mnogo pre nastanka interneta – nju je 1854. godine zapisao Henri Dejvid Toro u svojoj knjizi Valden.
On kritikuje sklonost društva da obezvređuje složene ideje i kako je to deo opšteg pada mentalnih i intelektualnih napora.
To ga je navelo da se zapita: „Dok Engleska nastoji da nađe sredstvo protiv truljenja krompira, hoće li se iko potruditi da izleči trulež mozga – koji prevladava mnogo šire i ubojitije?“
Reč je u početku stekla popularnost na društvenim mrežama među pripadnicima generacije zed i alfa, ali se sada koristi i u mejnstrimu kao način da se opiše sadržaj niskog kvaliteta i niske vrednosti koji se nalazi na društvenim mrežama.
Profesor Pšibilski kaže da „nema dokaza da je trulež mozga nešto što se zaista dešava“.
„Ona u stvari, opisuje naše nezadovoljstvo onlajn svetom i to je reč koju možemo da koristimo da iskažemo našu zabrinutost koju imamo o društvenim mrežama.”
Kasper Gratvoul, predsednik Okford Languages-a, kaže da ako se osvrnemo na Oksfordovu reč godine u poslednje dve decenije „možemo videti rastuću preokupaciju društva o tome kako se razvijaju naši virtuelni životi, način na koji internet kultura prožima toliko toga ko smo mi i o čemu govorimo“.
„Prošlogodišnja pobednička reč, 'rizz' (šarm i privlačnost), bila je zanimljiv primer kako se jezik sve više formira, oblikuje i deli unutar onlajn zajednica. Truljenje mozga govori o jednoj od uočenih opasnosti virtuelnog života i o tome kako koristimo svoje slobodno vreme."
Koje su još reči ušle u uži izbor?
Demure (pril.): Za osobu: rezervisana ili suzdržana u izgledu ili ponašanju; za odeću: nije upadljiva, razmetljiva ili previše otkriva.
Dynamic pricing (imenica): Praksa variranja cene za proizvod ili uslugu kako bi odražavala promenljive tržišne uslove; posebno zaračunavanje veće cene u vreme veće potražnje.
Lore (imenica): Skup (navodnih) činjenica, pozadinskih informacija i anegdota koje se odnose na nekoga ili nešto, koje se smatraju znanjem potrebnim za potpuno razumevanje ili informisanu diskusiju o predmetu u diskusije.
Romantasy (imenica): Žanr fikcije koji kombinuje elemente romantične fikcije i fantazije, obično sadrži teme magije, natprirodnog ili avanture uz centralnu romantičnu priču.
Slop (imenica): Umetnički, pismeni ili drugi sadržaj generisan korišćenjem veštačke inteligencije, deljen i distribuiran onlajn na neselektivni ili nametljiv način, i okarakterisan kao niskog kvaliteta, neautentičan ili netačan.
Druge rečničke reči godine
Rečnik Univerziteta Oksford nije jedini koji bira reč godine, prošlog meseca Kembridžov rečnik je objavio da je manifest (manifest) njihov pobednik.
Tradicionalna definicija manifesta uključivala je pridev „lako uočljiv ili očigledan“ i imenicu „da se nešto jasno pokaže znakovima ili radnjama“.
Sada uključuje „manifestirati“ u smislu „zamišljati postizanje nečega što želite, u uverenju da će to učiniti verovatnije da će se to zaista dogoditi“.
Novo značenje je proizašlo iz globalnog trenda velnesa koji promovišu poznate ličnosti.
Коментари