Француска међу лидерима енергетске транзиције – нови циљ унапређивање производње електричних аутомобила
Према извештају Светског економског форума који процењује напредак у енергетској транзицији 120 земља, Француска је међу најнапреднијима - на петом је месту. У Паризу следи Бриселски договор о забрани продаје аутомобила са моторима са унутрашњим сагоревањем од 2035. Циљ је да земља сопственим ресурсима заокружи ланац за производњу електричних аутомобила.
Француска је зацртала да до краја деценије у својој ауто-индустрији, произведе два милиона електричних аутомобила. Томе већ доприносе у "Реноу" јер од 2023. у фабрици на северу земље производе само електрична возила. У потпуно аутоматизованом процесу производње – 200 запослених и 900 робота, у две смене дневно направе 520 електричних возила.
"Циљ нам је да производимо возила која су доступна у Француској, али и у Европи, која се допадају људима и која људи могу да купе. Циљеви 'Реноа' поклапају се са планом енергетске транзиције француске владе од пре две године. Али цео екосистем мора бити успостављен за та електрична возила, то подразумева и места за пуњење батерија, не само у Француској већ и у Европи", рекао је Филип Фарж, регионални представник "Реноа".
А "екосистем" већ се успоставља. Последњих година широм Француске видљиво је повећање и електричних возила и пуњача за њих.
Олакшице за куповину електричних аутомобила у Паризу – субвенције и бесплатно паркирање
Француска има амбициозан план да до краја деценије смањи емисије стаклене баште за 55 посто. Томе се увелико прилагођава ауто-индустрија, а нарочито сектори енергетике и саобраћаја.
Олакшице за куповину аутомобила су једна од мера. А како би мотивисали људе да купују електрична возила, примера ради, само град Париз даје субвенције 10 посто као и популарну повластицу бесплатног паркирања.
Планови Француске усклађени су са тежњом Европске уније да заокружи читав ланац – од сировине до финалног производа у тој области. А да је Француска у том технолошком процесу искорачила, уверили су се и новинари из Србије који су у оквиру пројекта "Пулс Европе" обишли пилот-постројење за производњу батерија за електричне аутомобиле, недалеко од Бордоа.
Због скупе проиводње компанија "АЦЦ" трага за инвеститорима јер има у плану још две фабрике батерија.
"Набавка батерија из Кине је скупа, а нема ни логике да у име смањења загађења допремате батерије бродовима који загађују околину. Европа касни 10-15 година за азијским произвођачима. Ми смо истовремено – и арогантни јер смо први у Европи који су направили батерију за електрични аутомобил, али смо и скромни јер смо још далеко од онога где желимо да будемо", навео је Матје Ибер, директора за комункације у француској компанији за производњу батерија за електричне аутомобиле "АЦЦ".
Француска рачуна на своје ресурсе литијума, јавност подељена о изградњи рудника
Прича о батеријама отворила је и питање литијума. Француска сада сировину увози, али рачуна на своје ресурсе. О градњи подземног рудника литијума "Емили" јавност је и даље подељена, па се јавна дебата о том пројекту продужава.
У независној Националној комисији Фанцуске за јавне расправе подвлаче – свако питање грађана мора добити одговор и за то су активиране све могућности информисања, укључујући и друштвене мреже и трибине прилагођене деци.
"Конкретно код спровођења јавне расправе о руднику литијума, у местима његове околине у поштанским сандучићима смо остављали мале ИПОД уређаје преко којих су се грађани изјашњавали. Чак су и поштари у рејону од 20 километара уз доставу поште обавештавали грађане о одржавању јавне расправе. Ми ћемо инсистирати од носиоца пројекта да одговори на све те страхове локалног становништва. Ми не бројимо колико људи је за, или оних који су против, већ инсистирамо да се обезбеде одговори на сва питања која муче грађане. А дају их стручњаци који су одговорни за пројекат", рекао је Марк Папинути, председник Националне комисије Француске за јавне расправе.
Према последњим најавама, рудник би могао да проради 2028.
На пројект рудника литијума "Емили", инвестиције вредне милијарду евра француска влада је ставила етикету "од националног значаја". Према последњим најавама рудник би могао да проради 2028. и наредних четврт века производи 700.000 батерија годишње.
"У таквим пројектима увек је тешко да људи прихвате промене у локалној средини и зато је важно објаснити да то радимо из доброг разлога, а то је да нам је литијум потребан за енергетску транзицију, и да то радимо на добар начин. Ако хоћемо чистију производњу у Европи и испуњење зеленог програма и напуштање фосилних горива, приоритет је прелазак на електрична возила. Бројне организације постављају питање – да ли нам је потребан литијум? Одговор је да. Питање утицаја на околину је важно и зато је потребно објаснити шта се и на који начин ради, од копања и вађења руде до градње постројења", истакао је Бенжамен Галзо, делегат француске владе за стратешке минерале и метале.
Подсећају да Француска има споразуме о сарадњи у области истраживања и експлоатације критичних минералних сировина са 12 земаља, међу којима је и Србија.
Партнерски споразум две земље потписале су у августу прошле године и он се за сада своди на размену искустава и добре праксе.
Коментари