петак, 23.08.2024, 11:11 -> 19:57
Извор: РТС
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС-а из Источне Азије
štampajКина узвраћа ударац Европској унији – Пекинг планира увођење царина на увоз млечних производа из ЕУ
Као одговор на нове високе царине које је ЕУ увела на увоз кинеских електричних возила, влада у Пекингу прети увођењем тарифа на млечне и друге прехрамбене производе чланица Уније.
У среду кинеске власти су саопштиле да ће спровести истрагу да ли су произвођачи млечних производа из земаља Европске уније добитници државних субвенција за повећање производње, односно, извоза. Ако се утврди да јесу, држава би могла да уведе високе царине на робу коју они извозе у Кину, попут млека, сира, путера и другог.
До саопштења је дошло само дан након што је Европска унија објавила ревизију своје одлуке о увођењу протекционистичких царина на кинеска електрична возила. У њој она је знатно умањила тарифе којима намерава да оперети кинеску фабрику америчког произвођача возила "Тесла", али је остала при оцени да се кинески произвођачи аутомобила такмиче са страним тржишним конкурентима на нефер начин и потврдила увођење високих тарифа на возила чисто кинеских предузећа, као што су "BYD" и "SAC" (РТС :: Свет :: Геополитички интереси испред здравља – шта доносе тарифе ЕУ на кинеска електрична возила).
Тако ће нове ЕУ царине на Теслина возила увезена из Кине износити само девет (уместо 21) процената, јер према процени европских бирократа донетој на жалбу америчке компаније, "Тесла" у Кини није уживала државне субвенције у истој мери у којој и домаћа предузећа, против којих остају да важе нове, додатне царине у износу од 17 до 36 посто (Оне се додају на већ постојеће царине у износу од десет посто које важе за све стране произвођаче аутомобила).
Ваља рећи да је у поменутој ревизији ЕУ смањила и предвиђене царине на чисто кинеска предузећа "BYD", "SAIC" и "Џили", али за свега пола до једног процента, тако да је реч о козметичкој промени која не може да ублажи разочарање и гнев у Пекингу.
Иначе, основа за овај распон у опорезивању није тип возила или капацитет мотора, већ то колико је која од кинеских компанија обухваћених истрагом ЕУ одговорила на захтеве њених инспектора за сарадњу и, наравно, колико је субвенција примила од државе.
Кина (опрезно) узвраћа ударац
Кинеско Министарство трговине, дакле, у среду је саопштило да ће његова истрага трајати годину дана и обухватити производњу млека и млечних прерађевина у једногодишњем периоду закључно са 24. мартом ове године у осам земаља Европске уније: Аустрији, Италији, Белгији, Румунији, Хрватској, Чешкој, Ирској и Финској.
Представници кинеског министарства нису крили своје незадовољство одлуком ЕУ, рекавши да је она донета једнострано, односно, да у њој није уважено мишљење кинеске стране, иако су кинеске власти и компаније предале десетине хиљаде страница докумената и доказа.
Ваља напоменути и да је почетком овог месеца кинеска влада је поднела жалбу Светској трговинској органзацији због тарифа које је ЕУ увела на кинеска електрична возила.
Она је такође раније отпочела и истрагу о субвенцијама произвођачима француског коњака и свињетине која се увози из ЕУ (из земаља попут Шпаније, Холандије и Данске).
Европска унија у Кину годишње извози млечне производе вредне између 1,7 и две милијарди евра, што је мање од једног процента њеног укупног извоза у најмногољуднију земљу света (ЕУ је колективно други највећи извозник млећних производа у Кину после Новог Зеланда). Отуд, европски економисти сматрају, да би казнени поступак кинеске владе имао врло мали утицај на међусобну трговинску размену, чак иако она одлучи да уведе високе царине на све произвођаче млечних производа против којих буде спровела инспекцију.
За сада, дакле, тарифе којима прете кинеске власти се односе на производе који укупно вреде мање него кинески извоз електричних возила у ЕУ, који је износио више од 13 милијарди долара.
Разлоге за тај опрезан приступ треба тражити у томе што влада у Пекингу настоји да унапреди пословну атмосферу у земљи, упрости регулативу и охрабри стране инвестиције које су пале на најнижи ниво у последње две деценије због геополитичког трвења са Западом и последица затварања градова током епидемије новог корона вируса. Чињеница је да у тренутку када трпи санкције Запада у домену најсавременијих технологија везаних за полупроводнике и вештачку интелигенцију, те под изговором безбедности трпи и разна ограничења у инвестирању у саобраћајну и телекомуникациону инфраструктуру земаља Запада, Кини сигурно не би одговарао још један велики талас трговинског рата.
Ипак, поједини кинески медији сугеришу да инспекције кинеске владе могу бити проширене и на друге земље чланице ЕУ и на друге области привреде, могуће и на европске произвођаче аутомобила који послују у Кини.
Коментари