Деценија од мистериозног нестанка МХ-370 – Малезија се залаже за обнову потраге, Аустралија нуди подршку
На деценију од нестанка малезијског боинга МХ-370, у којем је било 239 путника и чланова посаде, Аустралија је понудила Малезији да се обнови истрага највеће мистерије у историји авијације. Породице несталих и даље инсистирају на одговору на питање где су нестали њихови најближи, док се у јавности нижу теоријe где је и зашто нестао авион.
Малезијски "боинг" са 239 путника и чланова посаде нестао је 8. марта 2014. године на лету Куала Лумпур – Пекинг.
Потрага за "боингом 777" ознаке "МХ-370" била је једна од најобимнијих и најскупљих у историји авијације – претражено је више од 120.000 квадратних километара Индијског океана.
Малезија се, на десетогодишњицу, залаже за обнову потраге за авионом, док Аустралија нуди подршку да се олупина боинга пронађе.
"Малезијска влада је посвећена потрази (МХ-370) и потрага мора да се настави", поручио је министар саобраћаја Малезије Ентони Локе.
Локе је, такође, рекао да је америчка фирма за истраживање морског дна "Оушен инфинити" позвана на разговоре о најновијем предлогу претраге након два претходна неуспела покушаја.
"Аустралија спремна да помогне"
Аустралијски министри, у међувремену, навели да њихова влада подржава све напоре да се пронађе нестали авиона.
"Аустралија је спремна да помогне малезијској влади, ако сматра да су аустралијске агенције у могућности да понуде техничке информације као резултат њиховог учешћа у претходним потрагама", навели су министри у саопштењу.
Најближи несталих, уочи годишњице, дошли су у Малезију да би позвали локалне власти да поново покрену истрагу.
Званична потрага, у којој су учествовали тимови из Аустралије, Малезије и Кине, окончана је у јануару 2017. године.
У авиону су биле 153 особе из Кине и 38 Малежана. Други путници су били из Ирана, САД, Канаде, Индонезије, Аустралије, Индије, Француске, Новог Зеланда, Украјине, Русије, Тајвана и Холандије. Свих 12 чланова посаде су Малежани.
Последња порука
Четрдесет два минута после поноћи 8. марта 2014, "боинг 777", успео се на небо и скренуо на североисток, према Јужном кинеском мору.
Први официр, Фарик Хамид, имао је 27 година, а од пуне сертификације делио га је само један тренажни лет.
Командујући пилот, 53-годишњи Захари Ахмад Шах, био је један од најстаријих и најцењенијих пилота "Малезија ерлајнса". У посади је било 10 стјуардеса из Малезије.
Првих 40 минута лета протекло је уобичајено. У 1.19 сати, МХ-370 се приближио крају малезијског ваздушног простора. Контрола авио-саобраћаја јавила се да проследи лет за Хо Ши Мин. Захари је одговорио: "Лаку ноћ. Малезијски три-седам-нула".
То је било последње што је неко чуо са лета. Захари се никада није пријавио код вијетнамских контролора. Неколико секунди након што је прешао у вијетнамски ваздушни простор, МХ-370 је нестао са радара. Сви наредни покушаји да се са њим контактирају били су неуспешни.
Шок и опсесија
Комерцијални авиони би требало да буду доступни у сваком тренутку, познати и праћени, али МХ-370 је нестао, наводи Гардијан.
У докуметарном филму Нетфликса о нестанку авиона МХ-370 наводи се да је, затим, уследила "одложена конфузија", шок, девастација и опсесија.
"То је највећа мистерија авијације свих времена. Ово је свет у коме имамо мобилне телефоне и радаре и сателите и праћење, и тако скоро девет година касније... а још увек имамо тако мало изузетног", навела је Луиз Малкинсон, режисерка филма.
Малезија је 2018. године ангажовала "Оушн Инфинити" за потрагу за авионом у Индијском океану, нудећи 70 милиона долара ако пронађе авион.
Потрага компаније уследила је након што су Малезија, Кина и Аустралија окончале двогодишњи подводни лов који је коштао 135 милиона долара у јануару 2017. године, након што нису пронашли траг авиону.
Теорије и крило авиона
Проналазак авиона, или бар више делова његове олупине, могло би се показати кључним, али истражитељи имају врло ограничене информације о последњим сатима авиона.
Стручњаци још не могу да донесу коначан закључак да ли је МХ-370 остао под командом пилота, или се срушио ван контроле у море.
Једна од теорија је да га је пилот авиона намерно срушио, али су аустралијски истражитељи то одбацили, саопштивши да је био без свести у последњим тренуцима.
Технички квар остаје још једна могућност, али у одсуству званичног објашњења, појављивале су се различите теорије.
Део крила авиона нађеног на острву Маурицијус у Индијском океану припада несталом авиону компаније "Малезија ерлајнс" на лету МХ-370, саопштили су малезијски и аустралијски званичници.
Стручњаци за ваздухопловство рекли су за Си-Ен-Ен да би високо развијена технологија могла до доведе до разрешења највеће мистерије у историји ваздухопловства, али да би "то не би било јефтино".
Коментари