Светска изложба 2025. у Јапану ће коштати дупло више него што је планирано
Светска изложба 2025. која ће се одржати у јапанском граду Осаки, због инфлације ће, процењује се, коштати бар 80 посто више него што је то првобитно планирано. Током тог догађаја, сматра се, биће успостављена мрежа саобраћајних линија на којима ће од места одржавања до аеродрома и других важних тачака посетиоце превозити летећи аутомобили.
Јапански медији јављају да су трошкови за организацију шестомесечне Светске изложбе у Осаки, која треба да се одржи током 2025. године, већ пробили буџет за око 335 милиона долара. Главни узрок је инфлација, односно поскупљење материјала потребног за изградњу павиљона и грађевинских и других услуга.
Реч је прекорачењу новог буџета који је утврђен ревизијом 2020. године, а када се узму у обзир процене направљене 2018. године уочи кандидатуре тог града, пројектовани трошкови су већ сада 80 посто (1,8 пута) већи него што се очекивало.
Укупни трошак, дакле, по најновијој рачуници ће достићи 1,57 милијарди долара, по садашњем курсу јапнског јена у односу на америчку валуту.
Екстра трошкове би требало да заједничким снагама амортизују држава, локална управа и приватни спонзори, пишу јапански медији. Сматра се да ће из државног трезора бити исплаћено око 525 милиона долара.
Јапан трећи пут организатор Светске изложбе
Осаки, индустријском и трговачком центру у западном Јапану, организација Светске изложбе 2025. је додељена у новембру 2018. Тај мегалополис са близу три милиона становника и приградском територијом на којој обитава још око шест милиона грађана тријумфовао је у конкуренцији руског града Јекатеринбурга и азербејџанске престонице Баку.
Јапанске власти очекују да ће тај велики догађај генерисати позитиван економски ефекат у износу од близу 18 милијарди долара.
Јапан је до сада већ био домаћин Светске изложбе два пута: 1970. године, управо у Осаки, и 2005. у префектури Аићи, недалеко од града Нагоје. Изложба у Осаки је био први такав догађај организован у Азији.
Иначе, Земља излазећег сунца требало је да одржи прву светску изложбу још 1940. године, скупа са летњом олимпијадом, али се због финансијских трошкова за војне операције у Кини и потребе да се штеди гвожђе и друге сировине, као и међународног политичког притиска, одрекла њиховог одржавања.
Светска изложба као генератор међународног престижа и економски мотор
Прва светска изложба одржана је 1851. у Лондону, у комплексу Кристал палас у Хајд парку. Та велелепна грађевина од гвожђа и стакла подстакла је једну врсту архитектонског бума, док су роба и артефакти донесени из читавог света проузроковали у Великој Британији и западној Европи интересовање за увоз многих производа с других континената и жељу за путовањем у далеке крајеве света, коју су у оно време могле да задовоље само аристократе.
У 19. и почетком 20. века светске изложбе су играле есенцијалну улогу као велики расадници информација о новим технологијама и страним културама и биле практично носиоци глобализације, те инспирација уметника, дизајнера и инжењера.
Оне данас због постојања медија попут телевизије, интернета и много лакшег и јефтинијег путовања више не поседују димензију откровења потпуно непознатог и немају тако дубок интелектуални утицај на ствараоце из разних области као некада. Упркос томе, оне настављају да буду повод за развој и усавршавање нових технологија, те медијум за представљање важних иновација.
Такође, као и пре, оне су генератор међународног престижа за земљу која их организује, али и једна врста економског мотора, који кроз изградњу инфраструктуре и раст туризма убризгава економску инјекцију држави домаћину.
Летећи аутомобили највећа атракција у Осаки
На изложби у Осаки, иако ће акценат бити на разним применама вештачке интелигенције и виртуелне реалности, највећа атракција ће вероватно бити летећи аутомобили – организатори планирају успостављање осам сталних такси линија на којима ће они саобраћати током одржавања изложбе и 20 летова сваког сата.
Те машине, о којима се говори већ бар деценију и на чијем конструисању ради инжењери широм света, требало би да понесу путнике од вештачког острва Јумешима, на којем ће се налазити павиљони, до аеродрома и других саобраћајних чворова, не само у самој Осаки, већ и оближњим градовима Кјоту и Кобеу.
Тако, мада летећи аутомобил у том тренутку неће бити нови концепт и потпуно изненађење за ширу јавност, Светска изложба у Осаки могла би да постане прва локација у свету на којој је успостављена трајна и редовна услуга транспорта тим машинама.
И унутар самог изложбеног простора, сматра се, посетиоци ће имати прилику да уђу у те машине и накратко узлете у њима, а поред летећих аутомобила са пилотом, требало би да буду представљене и потпуно аутономне беспосадне летелице.
Иначе, у Јапану се већ неколико година ради на томе да се уведе услуга редовног саобраћајног транспорта коришћењем летећих аутомобила. У томе предњаче домаћи авио-превозници "Џапан ерлајнз" (ЈАL) и "Ол Нипон ервејз" (АNА), као и произвођач аутомобила "Тојота".
Интересантно је, међутим, да те компаније не развијају сопствене машине, већ просто инвестирају новац у америћке, британске и немачке старт-апове који раде на конструисању и тестирању летећих аутомобила. Они би у Јапану требало да најпре извесно време буду кориштени за пренос терета, а потом и понесу путнике.
У будућности неће бити места за кеш?
За путнике из иностранства и друге госте битна је информација и да се планира да током изложбе сва плаћања буду обављана електронски, коришћењем кредитних картица и паметних телефона, што може представљати проблем за посетиоце који остају привржени кешу. За њих, као и оне који забораве или просто не поседују паметни телефон биће припремљене припејд картице са чипом које могу да се "пуне" електронским новцем.
Идеја је да се на тај начин убрза плаћање, односно проток гостију, којих ће, процењује се, бити око 28 милиона, али и да се домаће становништво подстакне да се брже ослободи кеша и повећа удао дигиталних трансакција у укупном плаћању.
Треба рећи да процена у вези броја посетилаца делује прилично ниско, када се има на уму да је Светска изложба коју је Осака организовала сада већ далеке 1970. године имала чак 64 милиона посетилаца, што је рекорд свих времена. Тада су, као технологија у повоју, пажњу привлачили мобилни телефони, а велико интересовање публике је привукао и камен са Месеца, који су амерички астронаути, учесници мисије "Аполо 12", донели на Земљу свега пола године раније.
Предстојећа светска изложба у Осаки биће одржана од 13. априла до 13. октобра 2025. године, а у њој ће као излагачи учествовати 153 земље и региона, као и осам међународних организација.
Коментари