Читај ми!

Како је пре 50 година стојадин стигао на врх Килиманџара?

Епска експедиција, историјски подвиг, афричка авантура - тако су пре педесет година домаћи и страни медији описивали вожњу од Крагујевца до Килиманџара. Пре педесет година експедиција је, са пет застава 101, свечано испраћена из града аутомобила и кренула на пут од 11.000 километара. Колико се Крагујевчани сећају тог дана, истраживала је наша екипа.

"Ми у срцима носимо велика хтења и велика обавезе, да докажемо вредност наших застава 101 и у најтежим условима коришћења, да пронесемо црвени барјак Самоуправе кроз земље пријатељске Африке и истакнемо га на врх Килиманџара" - тако су говорили на почетку пута.

Ушли су у историју југословенског и светског аутомобилизма. Подвиг, којим и даље може да се похвали само некадашња Застава, стартовао је тмурног 14. фебруара 1975. из Крагујевца. После 45 дана остварен је циљ - освојен је Џилмас поинт.

“Ја сам тај који се попео на врх Килиманџара на 6.000 метара и истакао заставу тада самоуправе”, каже Слободан Николић, учесник експедиције Крагујевац -Килиманџаро.

Путем којим раније нико није прошао, једанаесточлана екипа, у којој је била и једна дама, кренула је у пет обичних црвених „стојадина".

Прошли су кроз Грчку, Египат и пет пријатељских афричких земаља. Прва озбиљна препрека, Судан.

“Нису хтели граничари прво да пусте људе да уђу и аутомобиле, јер никад пре тога ниједан аутомобил није прошао кроз тај део Суданске Сахаре”, наводи Тома Савић, некадашњи заменик директора фабрике аутомобила "Застава".

Многа племена, која су сусретали на путу кроз Африку, први пут су видела не само аутомобил, већ и људе у гардероби. Стојадин је ишао и на плус педесет, кроз саване, џунгле, мочваре и камењаре.

“Неко налети на канмен па разбије картер, а нисмо имали резервне нити смо знали шта да радимо, док се један члан екипе није сетио да проба селотејпом и лепком залепи пукотину и тако смо се и довезли до краја”, каже новинар Душан Секулић, учесник експедиције Крагујевац -Килиманџаро.

Кварови су поправљаани у ходу, а „стојадин" и чланови експедиције издржали су,  до тада, немогуће.

“Ми смо кренули што се каже оно у непознато. И мислим да смо имали више среће, него што смо тешки. То је стварно била авантура и то је један доживљај који се не да заборавити”, наводи Слободан Николић, учесник експедиције Крагујевац- Килиманџаро.

О издржљивости и поузданости „стојадина", сведоче и данас они којима је то и једини и омиљени аутомобил.

“То је возило које може да буде спремно у било ком тренутку да кренете да се возите, са неким минималним улагањима, завршава сваки посао”, каже Марко Станојевић, из Крагујевца.

У част обележевања пет деценија од подухвата Крагујевац- Килиманџаро, Застава фан клуб припрема још једну експедицију наредне године.

“Исто одрадити Крагујевац Килиманџаро , али овога пута са аутомобилима марке југо јер је то наследник новије генерације и опет да се попнемон на врх и показемо да и југо аутомобили могу да издрже то”, каже Војислав Милетић, председник Застава фан клуба.

Ипак, "кец" остаје први. На златном трону и једанаест одважних људи из некадашње Југославије. Заједно су освојили највишу планину Африке .

субота, 15. фебруар 2025.
0° C

Коментари

Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса
Ruzmarin
Рузмарин – биљни еликсир младости, чува наше памћење и отклања болове