Пред Пироћанцима изложба фотографија о односу према културним добрим
У знак сећања на 1844. годину када је у Кнежевини Србији донет Акт о заштити древности, Музеј Понишавља из Пирота више од 20 година организује конкурс за најбољу фотографију под називом "(Не)брига о културном наслеђу". Ове године учествовало је 18 аутора из целе Србије, са преко 100 фотографија.
На урушеним темељима некадашње светиње - иконе и кандила под ведрим небом - тужан призор овековечен на фотографији.
"Ове године, мотив је било црквиште у селу Рудиње, иначе тема је била вера. А црквиште ми је било интересантно, јер га нико до сада није сликао и много људи чак и не знају да оно постоји", прича Јована Марковић, ауторка награђене фотографије.
Сличне теме биле су инспирација и другим ауторима.
"Ова црква Пресвете Богородице у месту Доња Каменица код Књажевца из 14. је века и стварно је посебна, зову је српски Нотр Дам. И посебна је по томе што су фреске рађене византијско-плавом", наводи Лидија Јевремовић, ауторка фотографије.
Конкурс Музеја Понишавља фокусиран на културно наслеђе у ширем смислу, одавно је превазишао локалне оквире, а квалитет фотографија је по оцени организатора, много бољи него предходних година.
Александар Ћирић, фотограф, члан жирија истиче да је увек акценат на теми. Објашњава: „На начину на који аутор одговори датој теми, с’ обзиром да је то и поента целог овог конкурса и ове изложбе."
"Изложба која је вероватно једна од најпосећенијих изложби у овом делу Србије. Самим тим што ће изложба бити отворена наредних месеци на овом простору, свако ко буде посетио Пирот и нашу знаменитост, може да погледа и ове фотографије", каже Ненад Јовановић, кустос Музеја "Понишавља"у Пироту.
А у мору суморних слика, светли примери су управо споменици културе од великог И изузетног значаја - средњовековна тврђава из 14., као и кућа Малог Ристе из средине 19.века, најсликанији објекти у Пироту.
Бригом о културном наслеђу - било оно материјално или нематеријално, чува се национални идентитет. Са друге стране, оно представља и оставштину за будућност.
Коментари