Читај ми!

Андрић остао енигма, без физичке димензије за све осим за једну жену

Некако у ово време, пре тачно шездесет година, Андрић је од својих пријатеља из Њујорка и Стокхолма добио поуздану вест да ће те 1961. године бити добитник Нобелове награде за књижевност. Очекивао је он награду још претходне године, али је морао да сачека да је најпре добије врло болесни и велики песник Сен Џон Перс, за 1960. годину.

Био је то врхунац једног живота, једне каријере и једне амбиције. Иво Андрић схватао је да је све што је радио на свом кривудавом, али увек сврховитом путу дошло до свог исходишта оденутог у највеће литерарно признање.

Пошто је одиграо неколико врхунских театарских улога живота, након што је био младобосанац, изворни Југословен, врло кратко време масон, смирен у лику југословенског комунисте и српског писца, Андрић је потврдио да писац треба да буде учесник, али не предводник свога доба да би добио довољно простора и времена да напише своја велика дела.

Увек проницљив посматрач, стојећи ћутљив помало са стране, никад насмејан, никад собом задовољан, више сам него с неким, одан различитим политичким идејама, али само до страница својих забелешки, а никад до свог срца за које годинама нико није знао да ли је ичему поклоњено осим литератури - Андрић је за своје савременике остао енигма која нема одгонетку.

Таква су, говорило се, и његова дела.

Андрић је био наклоњен Србима пре свега, али је веома јасно био и за католичке фратре, врло одређено и за Турке (шта год данас против тога говорила нова муслиманска критика), неподељено наклоњен деци, јасно опредељен женама, па и сањарима, маштарима, новаторима, и супротно, тврдим вратарима, чуварима вере и крутог османлијског поретка - свима по мало, али никоме посебно.

Какве су то приче, чуло се још пре Другог светског рата; какви су то романи, многи су се запитали већ почетком педесетих година прошлог века? У њима нема кривих и правих, у њима нема сасвим добрих, а тек врло ретко налазе се несумњиво зли. Пате моћни због моћи, пате угњетени због немоћи.

Бранко Лазаревић пише: "Андрићева проза је као прозор који вазда показује најлепши, али увек исти видик."

Куда иде тај стегнути и зауздани брод, питају се и други? Што се у њега не унесе мало пијанства? Зашто нема бар мало раскалашности? Због чега писац не пише о зноју, крви и сузама својих јунака, већ су они пре морални принципи, него жива тела која ходају у простору?

Писац је, поновљено је у овим текстовима, исти као и његови јунаци, односно они су налик њему. Врло вероватно да је свет гледан кроз Андрићеве очи био сасвим налик његовим романима.

Упркос великим догађајима, револуцијама и краљеуморствима, упркос два светска рата са нечувеним зверствима - за једног посматрача тај свет је изгледао као борба неспојивих принципа и рвање људских нарави.

Чињеница је да Андрић није лако отписивао људе управо стога што их није лако ни приписивао у позитивне или блиске себи.

По свему што знамо, увек је настојао да нађе нешто што оправдава нечије поступке, па ма колико да се с њима није слагао.

Такав је био према обичним људима, такав и према покретима и њиховим вођама. Нико осим њега није успео да упозна три кључна историјска актера епохе - Хитлера, Стаљина и Тита - и да ни о једном не остави ниједну лошу реч!

Нико као Андрић није стигао до толиког броја читалаца, а да се у њиховом друштву није пре свега осећао нелагодно, а да је упркос томе, тај исти писац на другој страни, највећи део новчаног дела Нобелове награде, оставио за развој библиотечког фонда Босне и Херцеговине, односно управо тим читаоцима.

Али то је било нешто друго: то је било бескрвно, то је било на даљину.

Људи, могло би се стога рећи, тек с нешто претеривања, за Андрића нису имали физичку димензију.

Изузетак је била само једна особа: Милица Бабић. 

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 02. јул 2024.
17° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару