Читај ми!

Маркесов Колумбијац има бркове, петла за борбу, и своју пропалу револуцију

Био је пргав, дрзак, у књижевности директан; личио је на талентованог уличара који се издигао из своје средине. Познавао је људе најпре по зноју и заблудама, а тек потом по идеалима и визијама. Он је Габријел Гарсија Маркес, колумбијски а помало и српски писац.

Јуче би - да је поживео бестрага дуго као његови пуковници - Габо прославио деведесет четврти рођендан. Умро је 2014. године, и није стигао до тако дубоке старости, али овај писац као да је и даље жив. То је зато што је жива његова књижевност, и то не само на матерњем шпанском језику на којем је написана, већ и на многим другим, па и на српском језику.

Како је један обичан човек одрастао у колумбијском међуречју, успео да исприча толико бајки и легенди свог родног краја, које су обојене искључиво локалним колоритом, и да упркос томе дође до срца многих који никад нису видели ни карипске реке, ни тамошње животиње, нити готово иједно од растиња које спомиње у својим књигама?

То је пре свега зато што је Маркес у средиште своје прозе ставио људе које описује најпре по зноју и заблудама, а тек потом по идеалима и визијама. Нико се у новије време није зато тако приближио човеку који се зове јунак романа, завирио му под одећу, помешао се с његовом старошћу, чуо његове последње узалудне мисли, премерио нереална очекивања и на крају констатовао да срећних избављења у ствари нема, чак и када Флорентино Ариса и Фермина Даса сазнају шта је љубав у својим последњим старачким данима у роману "Љубав у доба колере".

Маркес је зато поета туге, поета чекања, поета тишине, поета усамљености, поета депресије. Зашто га читаоци онда толико воле? Има нешто у тој колумбијској "светској тузи". Земља не напредује, јер је окована непрестаним устанцима који плану као шумски пожар, да би их потом сменила диктатура која смрди на тупост и нечовештво; провинција не напредује јер јој не дотиче довољно градске крви; престонице назадују јер им фали провинцијалне аутентичности.

Маркесов Колумбијац има бркове као и његов писац, свог петла за борбу, своју породичну несрећу уза се, своју пропалу револуцију као анамнезу хроничне болести, своје невидљиве еполете високог војничког чина - и уз то, наде у сасвим неоствариву будућност.

Али, упркос томе што је усамљеник у средишту његове прозе, овај писац своје најлепше странице исписао је о љубави, а о тој љубави двоје људи мало који писац је знао као он. Љубав и све оно што се зове љубав, дефилује на његовим страницама, показујући колико је сваком човеку очајнички потребан партнер, чије присуство у његовој средини трује управо тај појединац коме је очајнички потребан партнер...

И све то - и љубав и усамљеништво - одвија се на Маркесовим страницама невероватном брзином, гоњено нарацијом која необично подсећа на филмски језик. Слике, небројене слике које је писац према његовим сопственим речима чуо и видео у причама његове баке, непрестано се мењају као у филму кратких резова.

Због тога је овај писац сасвим приправан за 21. век, зато и није умро, него је жив као да ће управо нешто да изађе испод његове писаће машине и данас. Али пошто то аутор реално више не може да учини, чини се да неће проћи много, а његови јунаци наставиће у његово име да порађају нове јунаке...

По свему како га је у многим ситуацијама описао, Маркесов прекомерни јунак стога и даље наликује многима, не само у Колумбији, не само у Латинској Америци, него и у Европи, па и у Србији. То је разлог ваљда што је Габо и српски писац.

Зато је Маркес инспирација многим српским писцима: Видосаву Стевановићу, Мирославу Јосићу Вишњићу, Милисаву Савићу, што му и код нас осигурава место српског класика.

понедељак, 25. новембар 2024.
6° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње