Развод опасан по здравље

Осим што имају емотивне последице, разведене особе више болују од срца, дијабетеса и рака него особе у браку, показало истраживање америчких научника. Последице лошег брака не могу да се избришу, тврде научници.

Развод брачним паровима доноси много више од горчине и сломљених срца - траума најчешће оставља дугорочне последице на ментално и физичко здравље, које чак ни улазак у нови брак понекад не може да поправи, тврди се у резултатима једног истраживања.

Истраживање је показало разлику између особа које су у браку и оних које су прошле кроз мучно искуство развода.

"Особе које су ушле у неуспео брак нанеле су озбиљну штету сопственом здрављу", тврди Линда Вејт, професор социологије на Универзитету у Чикагу.

Професорка Вејт и коаутор истраживања Мери Елизабет Хјуз, психолог са Института за јавно здравље "Џон Хопкинс Блумберг", установиле су да разведене особе 20 одсто чешће пате од хроничних болести као што су срчане сметње, дијабетес или рак него особе у браку.

У тексту објављеном у Часопису здравље и социјално понашање, чије је делове пренео Си-Ен-Ен, ауторке су сумирале резултате анализа брачне историје и здравствених показатеља 8.652 средовечне особе.

Истраживање је финансирао Национални институт о старењу. Ауторке су откриле разлике у целокупном здравственом стању особа у браку и разведених.

Посебно су истакле податке националног Завода за статистику и Института за здравствену заштиту, да се готово половина бракова у САД завршава разводом.

"Промашен брак и развод су изузетно стресне ситуације, које су понекад, и финансијски разорне. Оно што је посебно занимљиво је да се чак и на здравственом стању особа које су ушле у нови брак још увек примећују ожиљци или знаци које је изазвао развод", износи професорка Вејт.

Ауторке истраживања оцењивале су здравствено стање особа на основу података у четири категорије: хронично стање, покретљивост, симптоме депресије и самосвести.

Ожењени мушкарци више води рачуна о здрављу

Нека претходна истраживања указивала су да брак има заштитне здравствене користи јер обезбеђује финансијску, друштвену и емоционалну стабилност.

Удате жене, сматра професорка Вејт, финансијски су сигурније, што аутоматски значи лакши приступ здравственој заштити, а то аутоматски смањује стрес.

"Ожењени мушкарци имају боље навике од неожењених кад је реч о здрављу. Они воде чистији, здравији живот и много мање времена проводе у ресторанима и пабовима и боје се хране.  Супруге успевају да између мужева и здравствене заштите успоставе интеракцију, терају их на колоноскопију и воде рачуна да су примили вакцију против грипа", изјавила је Вејтова.

Марк Хејвард, директор Центра за демографска истраживања и професор социологије Универзитета Тексас у Остину, подсећа да жена и муж узајамно воде рачуна о здравственим потребама, подсећају једно друго кад треба да се јаве лекару, зубару или оду на редовну здравствену контролу.

"Брачни парови заједнички доносе одлуке о начину живота и заједнички улажу у будућност", истиче Хејвард, који је и сам у ранијем истраживању открио да развод оставља трајне последице на кардиоваскуларни систем, чак и после закључивања новог брака.

Један од највећих стресова

У истраживању 2006. године, које финасирао Национални институт о старењу, Хејвард је открио да су разведене средовечне жене 60 одсто чешће изложене ризику да оболе од кардиоваскуларних болести од удатих вршњакиња.

"Не постоји начин да се избришу последице развода. Постојао је снажан стрес који је довео до развода као и стрес у процесу развода. Схватите развод као један од најснажнијих стресних поступака".

Он доводи до онога што психолози називају "слабљењем кључних кардиоваскуларних процеса који се могу трајно избећи", оценила је докторка Вејт.

Особе оба пола изложене су неповратним, штетним ефектима на целокупно здравље због неуспелог или разведеног брака или пак смрти брачног друга, закључили су истраживачи.

Жене и мушкарци који нису ушли у нови брак после развода или смрти брачног партнера показују недостатке у менталном и физичком здрављу. Професорка Вејт то назива "двоструким уздахом" јер су те особе лишене заштитних ефеката брака, а притом су прошле кроз "болно, по здравље уништавајуће искуство".

Ове особе, уз то, имају лошије здравствене показатеље него особе које никада нису биле у браку јер "нити су осетиле добар брака, нити његове лоше стране".

Отуда и питање које чека прави одговор како га је формулисалао Вејтова: "Ако сте волели па престали или изгубили, да ли ћете поново наћи љубав? Људи који су успели заслужују дивљење. Али чак и они, генерално гледано, показују здравствене недостатке у поређењу са особама које су остале у стабилном браку".

петак, 28. јун 2024.