Читај ми!

Естетске школе копирања: Астана и Скопље

Камени национални идентитети у Астани и Скопљу: Монументалност и политика, љубавна прича без краја и конца.

Шта имају заједничко тријумфалне капије у Скопљу (Македонија) и Астани (Казахстан)? Какве политичке поруке повезују та два млађана архитектонска близанца из двадесет и првог века са великим париским узором подигнутим у славу Наполеона пре двеста година? У каквој опет разуђеној политичкој вези стоји париска Тријумфална капија са рођацима из касне Антике?

Историјско-естетске школе копирања и прецртавања подразумевају читав каталог таквих и сличних отворених питања. На овом месту биће речи само о њиховој улози у купљеним, набављеним, одбрањеним, одрађеним или, уопште, на било који други начин стеченим националним идентитетима.

Астана: У степи где је пре сто година стајало само проширено одбрамбено утврђење, подиже се грандиозна архитектонска мешавина локалних са апсолутно свим могућим европским традицијама.

Скопље: Тамо где је некада живео хеленистички народ Македонаца, модерни словенски народ Македонаца призива њихов антички дух како би га удахнуо у нове новцате камене тотеме.

Чему би историја уопште служила, кад би била само трагична? Од ње се ипак очекује и нешто мало забаве на нивоу телевизијске сапунице, толико нам дугује. Да историја није повремено духовита, човечанство би се већ давно склупчало поред њене педагошке учености и скапало од сувопарности.

Осим тога, велики плус за прошлост - она је још у великој мери неоткривена, рекао би Ниче.

"Историјска оса" у степи

И тако су Казаси добили своју "axe historique" усред степе. Са своје стране, Мекедонци су по Скопљу посејали 20-30 метара високе споменике, статуе, уз то још службене зграде и стамбене фасаде у стилу популарне happy-hour архитектуре.

У првом случају једна традиционална азијска култура је обогаћена симболима политичке моћи и владавине, позајмљеним с врха европског класицизма.

У другом се сели у времеплов и путује равно у хеленистичку антику, како би се испомогао дистинктивно словенски идентитет модерних управљача тог простора.

Казаси би да забораве да су били сиромашни, Македонци би да забораве да су сиромашни. А данас бити сиромашан - то кошта.

Овај текст не би требало схватити као одсуство поштовања. И други народи и нације су у различитим периодима своје историје оболевали од такозване "споменичке заразе".

Вилхелминовска Немачка, на пример, или она која је дошла одмах после ње, Вајмарска.

Прва жртва: Добар укус

И друге западне нације су ту и тамо знале да посегну за транскултурним архитектонским симболима моћи. И више од тога, средили би да им се они у пакетима достављају директно на кућу. Читаве градске капије, олтари и прочеља храмова месопотамских или хеленистичких култура још се могу видети у покојем европском музеју.

Прва жртва у процесу стицања националног идентитета ионако је увек добар укус. Зашто би сад било другачије?

Па, зато што данас тај тип национално-архитектонских пекара више не функционише скривено од пажње глобалне јавности. Код фирентинских каменорезаца данас наручивати друштвене идентитете као метарску робу упада одмах у очи, а не тек кад се о томе чита у историјским уџбеницима.

У том погледу су дух времена и државна каса данас принципијелно истог мишљења. То је теорија. У пракси, међутим, културна географија и даље служи као помоћна легитимација опште праксе за све ломове и прекиде у историјској самосвести једне нације.

На питање, како и у којој мери модерне политичке власти данас гледају на историју архитектуре и архитектонских споменика као на самопослугу империјалних симбола, не може се одговорити у једном тексту. Оно што је извесно је - тамо где влада монументални стил, лако се прикачи и политички програм.

Да ли и у Београду планирани споменик Гаврилу Принципу спада у ту групу политичке архитектуре? Далеки цитати једне естетски штрапациране културне географије су ту, али том примеру дефинитивно недостаје таленат за монументалност, како би био схваћен у смислу делотворне национално-идентитетске робе на метар.

Он ће остати, треба се надати, на нивоу симболички уздигнуте приватне шетње по историјском језгру српске метрополе.

Број коментара 20

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 01. јул 2024.
32° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару