уторак, 02.12.2025, 13:15 -> 13:20
Извор: РТС
Три разлога зашто цене нових аутомобила лете у вис – да ли је повратак "јефтиних" модела (не)могућ
Расту цене нових аутомобила, док су модели који су некада били приступачни за куповину готово нестали. Генерални секретар Српске асоцијације увозника возила и делова Борис Ћоровић каже да је продаја нових аутомобила порасла за десет одсто у односу на прошлу годину и саветује купце да прате акцијске понуде, попут оних на сајму аутомобила.
Тржиште нових возила последњих година пролази кроз озбиљне промене: јефтиних модела више нема, а аутомобили који су некада били приступачни сада су практично нестали. Почетне цене нових возила пробиле су ниво који је за већину купаца тешко достижан.
Већина купаца, истовремено, планира да издвоји до двадесет хиљада евра, што отвара питање ко заправо може да дође до новог аутомобила и да ли куповина возила из салона постаје привилегија малог броја људи, компанија и институционалних купаца.
Куповина на кредит или лизинг
Борис Ћоровић, гостујући у Јутарњем програму РТС-а, рекао је да постоје три доминантна разлога за раст цена: строги безбедносно-еколошки стандарди, промена очекивања купаца и геополитичке турбуленције које утичу на цене сировина.
"Србија ће ову годину завршити са 30.000 продатих нових путничких аутомобила, што је раст од десет одсто у односу на прошлу годину. Доминантни купци су правна лица – 70 одсто, попут приватних компанија и јавног сектора", наводи Ћоровић.
Према његовим речима, за 15 до 20 хиљада евра може да се купи одређена палета аутомобила, али углавном у градском и Бе сегменту, уз основни пакет опреме.
"Корелација између висине плате и цене возила практично не постоји. Просечна плата у земљи омогућава куповину аутомобила до 20 хиљада евра, уз кредит, а никада није било једноставније добити га. Увек постоји категорија имућнијих, попут власника компанија, који могу да купе скупља возила", истиче Ћоровић.
Напомиње да је кредит често једини начин да возач купи аутомобил, док је лизинг доминантнији када је реч о правним лицима, јер нуди погодности: не морате да сервисирате возило, а можете и да га вратите.
Врста опреме
Говорећи о опреми, Ћоровић наводи да основна подразумева мануелни клима-уређај, систем против проклизавања, предње подизаче прозора и електрично подешавање ретровизора, док савременије верзије нуде аутоматске асистенције возачу, систем задржавања траке, аутоматско кочење, камере и различите сензоре.
"У ред јефтинијих нових аутомобила спадају 'дачија сандеро', која кошта око 15 хиљада евра, и 'фијат гранде панда' са хибридним погоном домаће производње, око 19 хиљада евра", додаје Ћоровић.
На питање куда иде тржиште аутомобила, Ћоровић каже да очекује стабилизацију цена, али је готово немогуће да се оне врате на ниво од пре десет или петнаест година.
"Доминира тржиште половних аутомобила, око 70 одсто, док нови чине око 17 процената. Годишње се увезе између 135.000 и 150.000 половних аутомобила. Проблем је што не постоји стандард за половњаке. Савет за купце је куповина на кредит или лизинг, као и праћење акцијских понуда на тржишту, попут сајма аутомобила", закључује Ћоровић.
Коментари