Васић: Мере НБС за отплату кредита мост који треба да помогне, корист и за клијенте и за банке
Финансијски консултант Владимир Васић рекао је за РТС да су мере НБС које се односе на помоћ грађанима који имају проблем у отплати кредита добре за клијенте, али да нису ни на штету банака. Истиче да ће оне помоћи грађанима да "препливају" период у животу када не могу да измирују обавезе и да се потом опет врате да редовно плаћају кредит.
Све банке у Србији су у обавези да од 15. октобра дужницима понуде олакшице у отплати кредита, пре него што покрену поступак принудне наплате. Реч је о мери Народне банке Србије донетој како би се помогло грађанима који имају тешкоће, уз образложење да је таква пракса уобичајена у многим европским земљама, а прописана је и новом директивом Европске уније о потрошачком кредитирању.
Финансијски консултант Владимир Васић каже да према статистици нема много људи који спадају у категорију људи који имају проблем са отплатом кредита и да се тај проценат креће око два одсто.
Навео је пример да може да се догоди да грађани плаћају стамбени кредит 20 година и наиђе период непредвиђених околности када не могу да измирују своје обавезе, за такве случајеве примењиваће се ова мера.
Како је рекао, ово је мост који треба да помогне, а корист ће имати и клијенти и банке.
Олакшице долазе у обзир када клијент изгуби посао, значајно му се смање приходи, доживи тешку болест или повреду, суочи се са смрћу члана породице, или разводом брака ако је супружник био судужник.
Васић је објаснио да када би се мера односила на све онда то не би имало смисла, већ ако се дужнику у животу деси нешто круцијално онда он подноси захтев код банке да не може да плаћа кредит. У том случају, како каже, предвиђен је мораторијум од два месеца, а банка може и само да примети да клијент има потешкоће у отплати кредита па да и сама предложи мере.
Осигурање као превентива
Као превентиву за непредвиђене околности, предлаже да се грађани осигурају од губитка посла што није велика сума новца која се издваја на месечном нивоу, а ако се то догоди помаже у периоду од неколико месеци док не нађете нови посао.
"Недовољан број грађана плаћа осигурање на губитак посла. Осигурање функционише тако да сви ми плаћамо осигурање, а само се неком деси да заиста остане без посла. То је заједништво, а премија је месечно мала. Послужи као кишобран ако вам се деси губитак посла", истакао је Васић.
Појаснио је и како банка урачунава проценат људи који не могу на време да измирују обавезе и како банка увек рачуна на то. "Банка то обрачуна и свако од нас помало плати тај терет, банкама је битно да редовно сервисирате своје обавезе", истакао је финансијски консултант.
На питање како се прави разлика између клијената који редовно измирују обавезе и оних који то не чине, Васић каже да постоји кредитни биро, где је убележено како плаћате или колико каснимо са обавезама, и који проценат плате вам је задужен и на основу тога банке и одређују да ли ће неко добити кредит или не.
Подвукао је да предложеним мерама банка може да продижи период отплате клијенту. На тај начин он ће месечно имати мању рату, банка неће бити на губитку, клијент ће направити мост да преброди неку ситуацију. Додаје и да банка може да отпише неки део камате, али да опроста главног дуга нема.
"Све банке у обавези су да помогну клијентима. Оне могу да осете да клијент касни и да му понуде неко од решења да не дође у ситуацију принудне наплате", истакао је Васић.
Коментари