субота, 17.05.2025, 17:08 -> 17:23
Извор: РТС
Да ли је време за куповину аутомобила, стручњаци саветују како одабрати добар половњак
Продаја половних аутомобила у Србији расте. У првом кварталу ове године од пет до шест процената у односу на исти период 2024. године. Цене су стабилне, кажу гости РТС-а. Борис Ћоровић из Српске асоцијације увозника возила оцењује да је добро време да се купи нови или полован аутомобил. Раст продаје указује на бољу економску ситуацију грађана, као и период стабилности у ЕУ, што погодује тржишту половних аутомобила, које је доминантно у Србији, каже економиста Михајло Рабреновић.
Забележен је раст продаје половних и нових возила у Србији, у односу на 2024. годину. Истовремено, цене возила настављају да расту, али у умеренијем темпу него раније. Купци су све опрезнији и обраћају пажњу на порекло, километражу и сервисну историју аутомобила.
Да ли је тренутак за куповину
Борис Ћоровић из Српске асоцијације увозника возила наглашава да је по питању цена аутомобила добар тренутак да се купи или нов или полован аутомобил.
"У овом моменту се не види могућност да ће у наредном периоду цене нових или половних аутомобила падати", рекао је Ћоровић.
Објаснио је да на цене нових аутомобила утичу пре свега све строжи захтеви регулатора, високи безбедносни стандарди и све софистициранија опрема. Додаје и да глобална геополитичка ситуација повећава трошкове транспорта, логистике и финансирања.
Куповна моћ и оптимизам
Економиста Михајло Рабреновић оценио је да раст продаје аутомобила указује на промене у економској ситуацији грађана у односу на претходни период различитих криза.
"Аутомобил је прва ствар која омогућава да се олакша свакодневица. То се више не тумачи као луксуз, већ као нека врста неопходности", рекао је Рабреновић.
Додао је да су грађани спремни да планирају и издвоје новац за куповину аутомобила.
"Људи не троше само за данас, већ се усуђују и да планирају – то је нека врста инвестиције у живот", рекао је Рабреновић.
Тржиште се стабилизује
Ћоровић наводи да је константна цифра половних аутомобила који се увезу годишње, отприлике 135.000, и истиче да је понуда боља и већа.
Говорећи о утицају тржишта Европе на Србију, Ћоровић је указао да је понуда половних аутомобила постала стабилнија након превазилажења проблема прекида у ланцима снабдевања и несташице микрочипова.
"Током 2024. године, у топ десет најпродаванијих нових аутомобила код нас су се нашла чак три премијум бренда", указује Ћоровић на економске трендове.
Економиста Рабреновић је додао да раст цена половњака успорава, а да је Србија већим делом тржиште половних аутомобила.
"То нам говори две ствари – да се тржиште стабилизује и да су понуда и тражња ближе равнотежи", подцртава економиста.
Порекло половних аутомобила
Највећи број половних аутомобила у Србију стиже из Западне Европе – пре свега из Немачке, али и из Француске, Белгије, Холандије и Италије.
"Прошле године је изменом Закона о безбедности саобраћаја дозвољен и увоз половњака из тржишта какво је Сједињених Америчких Држава", рекао је Ћоровић и додао да се највише увозе традиционални немачки брендови и то углавном дизелаши.
Каже да је таква перцепција код купаца половних возила јер постоји уврежено мишљење да дизелаши мање троше гориво, а нуде адекватну снагу и перформансе.
Најављене промене при техничком прегледу аутомобила
Гост из из Српске асоцијације увозника возила говорио је о предстојећим променама у техничким прегледима.
Ћоровић је подсетио да је Србија је једина држава у региону где је дозвољен увоз половних евро 3 и евро 4 аутомобила.
"Код нас можете да увезете аутомобил стар 24 године. То носи са собом одређене еколошке и безбедносне ризике", напомиње Ћоровић.
Навео је да се очекује исход у вези са правилником о техничким прегледима чија је примена више пута одлагана.
Наглашава да затим следи почетак примене правилника о техничким прегледима где је предвиђено да се контролишу системи за емисију издувних гасова – код бензинаца катализатори, код дизела ДПФ филтери, такође овалност кочница и тако даље.
"Пети јул је рок када истиче последњи период одлагања. Очекује се одлука да ли ће правилник почети да се примењује или ће бити поново одложен", закључује саговорник из Српске асоцијације увозника возила.
Коментари