Узбуркано нафтно тржиште – Мићовић прогнозира да ће цене стати на овом нивоу
Генерални секретар "Удружења нафтних компанија Србије" Томислав Мићовић рекао је за РТС да ће цене нафте највероватније стати на овом нивоу и вратити се, као и да је америчко тржиште главни покретач скока цена. Нафте има довољно, само је питање да ли ће логистички канал и извори бити доступни у сваком тренутку, напоменуо је Мићовић.
Последњих дана цена барела сирове нафте премашује и 87 долара, што је највиши ниво од априла. То се одражава и на цене деривата на нашим пумпама. Од краја маја сваког петка, цене евродизела и бензина, које регулише држава, расту за динар-два.
Генерални секретар "Удружења нафтних компанија Србије" Томислав Мићовић прогнозира да ће цене највероватније стати на овом нивоу и вратити се, као и да је америчко тржиште главни покретач скока цена нафте.
„То ће већ данашњи дан брзо показати. Просто индикатори које користе трговци да би евентуално погурали своју потражњу, повећали су потражњу на тржишту. Многи индикатори су указивали да ће бити проблема са снабдевањем нафтом, пре свега на америчком тржишту. Међутим, испоставило се да то баш није тако и сад се заустављамо на овом нивоу“, рекао је Мићовић.
Истакао је да нафте има довољно, само је питање да ли ће логистички канал и односно извори бити доступни у сваком тренутку.
Када је реч о Србији, Мићовић додаје да од 2022. од почетка украјинске кризе до данас кретање котације бензина и дизела директно утичу на цену горива на бензинским станицама у Србији.
"Нису једини ови параметри, али они најдоминантније утичу. Полако се тржиште стабилизује. Тако да можемо рећи да смо ту негде на стабилном нивоу котације, које ће се увек кретати горе и доле“, каже Мићовић.
Напоменуо је да се може видети како се бензин и дизел престижу, уобичајено је да су дизелске котације ниже, бензинске више, међутим, у овим кризним временима и те како се дешавало да и бензин промени своје односе са дизелом.
Цене горива у Србији
Мићовић каже да смо у Србији у претходном периоду имали најскупље гориво од 222 динара, а најниже 180 динара.
"Сада смо опет у неком стабилном делту. Промене нису велике, два динара горе или доле, али оно што је занимљиво, сви смо се подигли заправо на виши ниво цена. Више о оним ценама које су биле раније нема говора, јер просто сви параметри који улазе у цену, сви трошкови стављања горива на тржиште су повећани“, каже Мићовић.
На питање да упореди цене горива у региону, Мићовић каже да Грчка и Албанија имају своју политику веома великих акциза на бензин и доприноса и они имају зато и највише цене, као што Северна Македонија, Босна и Бугарска имају веома мале акцизе па су увек на дну те листе, док се Србија налази на средини.
Мићовић каже да су све земље подигле своје цене под утицајем глобалних промена и високих котација бензина и дизела, који су све подигле на један потпуно други ниво.
Говорећи о понуди и потражњи, истиче да је лето пред нама, кренула су путовања, пумпе су веома активне, продаје се доста горива.
Када је реч о возачима електричних аутомобила, каже да се њихово планирање путовања своди на то где је следећи пуњач.
"Оно што њима недостаје као информације – да ли тај пуњач у том тренутку ради, да ли је већ формиран ред и када ће доћи на ред, која је снага тог пуњача. Они немају довољно информација, чак често не знају ни цену струје коју ће платити на тим местима. Ту још недостаје озбиљна инфраструктура која ће тим возачима омогућити путовање колико-толико пријатније“, оценио је Мићовић.
Коментари