Читај ми!

Како је Србија постала последње европско уточиште за аутомобиле евро 3 и 4

Европа се спрема да забрани производњу аутомобила са моторима са унутрашњим сагоревањем, за десетак година а до тада повећава стандарде дозвољене емисије издувних гасова на "евро 7". Код нас и даље доминирају возила са "евро 3" мотором и једина смо земља у Европи која и даље дозвољава увоз таквих аутомобила.

Након одлуке Црне Горе да од 1. јула забрани увоз аутомобила са евро 3 и 4 моторима, Србија је постала последње европско уточиште за таква возила.

У међувремену, ЕУ се припрема за нови искорак jер уводи обавезан евро 7 стандард емисије издувних гасова од новембра 2026. године.

"Ово би требало да донесе побољшање у смислу екологије. Под један, строжу контролу састава издувних гасова моторних возила. Под два, уводи се контрола емисије кочионог система возила, пратиће се деградација пнеуматика", каже доцент др Предраг Мрђа са Машинског факултета у Београду.

Упућени, потез Уније тумаче као ветар у леђа европској аутомобилској индустрији, 11 година пре планираног укидања производње аутомобила са класичним моторима.

 "Кључни разлог за мањак бриге је у томе што Савет министара ЕУ није усвојио немачки предлог да прописи о издувним гасовима аутомобила буду много строжи. Власници, али и произвођачи аутомобила неће доћи у сусрет са великом променом до 2035. године, када је планирано укидање производње аутомобила са моторима на унутрашње сагоревање", истиче Ненад Радичевић, дописник РТС-а из Немачке.

Цвета продаја половњака

За то време, продаја половњака старијих од 15 година у Србији цвета – свега 17 одсто укупно продатих возила су нова.

"За прва четири месеца ове године 60 одсто укупно продатих половних возила су она 'најгора', у еколошком и безбедносном смисли. То су евро 3 и евро 4 возила, која су забрањена за увоз у свим земљама региона и Европе", указује Александра Ђурђевић из Српске асоцијације увозника возила и делова.

Иако је Влада Србије у новембру 2022. усвојила програм за заштиту ваздуха којим је предвиђено да се од 1. јануара ове године забрани увоз возила са евро 3 и евро 4 моторима, то је остало само мртво слово на папиру.

"Неопходност је да се подмлади возни парк из безбедносних, здравствених и еколошких разлога. Не смемо да дозволимо да се друге земље решавају забрањених возила, свог отпада, тако што их извозе у нашу земљу", наглашава Ђурђевићева.

Доцент др Предраг Мрђа наводи да такви аутомобили са разлогом напуштају европско тржиште.

"Ми, као конзументи, онда овде имамо, то што имамо", каже Мрђа.

Додатни проблем је и чињеница да су великом броју аутомобила са евро 3 и 4 стандардом, скинути системи за пречишћавање издувних гасова, што их сврстава међу највеће загађиваче ваздуха.

И одлука о редовној контроли издувних гасова и катализатора "на чекању" је бар до 2025. године.

субота, 23. новембар 2024.
3° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње