Тунели Лаз и Муњино брдо најзахтевнији објекти на "Милошу Великом"
Ауто-пут "Милош Велики" требало би до краја године да буде продужен за нових двадесетак километара. Најзахтевнији објекти на деоници од Паковраћа до Пожеге су тунели Лаз и Муњино брдо. Из Министарства саобраћаја и инфраструктуре очекују током ове године завршетак радова на укупно 83 километра ауто-путева.
У наставку ауто-пута "Милош Велики", од Паковраћа до Пожеге на деоници од 20 километара, граде се тунели, мостови и насипи, а неприступачан терен и непредвидива природа диктирају динамику.
После пробијања за сада најдужег тунела у Србији, интензивирани су радови.
У тунелу Лаз већ је асфалтирано око два и по километра.
Никола Миљковић из Јавног предузећа "Путеви Србије" наводи да су у обе цеви тунела завршени главни грађевински радови, што значи да се прелази у другу фазу која представља електромашинско опремање тунела.
"Тренутно имамо око 70 радника, што наших, што подизвођача који раде пре свега на финим радовима", каже Миљковић.
У обе тунелске цеви је постављено 147.995 метара носача каблова или 82 одсто, објашњава Владимир Петровић, руководилац службе надзора радова у тунелу Лаз.
"Ти носачи су постављени у калоти, односно у своду тунела и у хоризонталним кабловским каналима", објашњава Петровић.
Од тунела Лаз у наредних готово осам километара гради се 12 мостова и три надвожњака и стиже се до тунела Муњино брдо.
До пробијања Муњиног брда остало је још отприлике 900 метара – упркос предвиђањима, радови су успорени.
Градња тунела по новој аустријској методи
Никола Миљковић из "Путева Србије" наводи да је три стотине метара од почетка тунела постављена оплата за секундарну облогу, а у остатку тунела се раде други радови.
"Знамо да смо мало у закашњењу, пробали смо да уведемо радове који могу паралелно да се раде у сврху убрзања. Морамо да поштујемо неке рокове и стварно се трудимо", каже Миљковић.
Тунел Лаз дуг је 2.843 метра, а Муњино брдо стотинак метара мање.
Оба тунела се граде по новој аустријској методи.
Као проблеме извођач издваја решавање имовинскоправних односа, конфигурацију терена и подземне воде.
Поред машинског ископавања, морало је да се буши и минирањем.
Градња деонице је почела 2019. а радове изводи кинеска компанија – рок од 36 месеци увелико је премашен.
Никола Миљковић наводи да се сарадња са Кинезима издваја у односу на све остале послодавце.
"Кинески извођачи су програмирани на рад и њихова парола је да нема одустајања", истиче саговорник из "Путева Србије".
Од пробијања тунела Муњино брдо и завршетка радова на објектима, зависи и отварање деонице којом би се од Чачка до Пожеге путовало петнаестак минута.
Тунели Лаз и Муњино брдо на Коридору 11, осим што су идентични по методи изградње, али и по дужини, оно што је карактеристично за оба тунела јесте да ће имати 11 веза између обе тунелске цеви, по две велике за камионе и аутомобиле у случају незгоде и девет пешачких.
Коментари