Ер Србија у години за нама враћена у власништво државе, који су планови за самостални лет
Један од догађаја који је обележио годину за нама је завршена докапитализације Ер Србије. Тиме се национални авио-превозник, после 10 година, вратио поново у власништво државе.
За пажљивије посматраче излазак Етихада из Ер Србије могао се очекивати. Од 2018. држава озбиљније повећава учешћа у власништву док се удео Етихада смањивао. После короне, Етихад интерес проналази на другим тржиштима, пре свега азијским. Иако је развод био споразуман и на обострано задовољство, у јавности се отворило питање ко је у том браку боље прошао.
"Сматрам да је потребно да свака земља има своју националну авиокомпанију. Не би стране државе које су много развијеније и веће улагале толико у своје националне превознике да то нема неку логику и у последње тве, три године, док је трајала корона, криза видели смо колики је значај националног превоуника у виду превожења робе, људи који су се нашли широм света," каже Лука Поповић из Екс-Ју Авијејшна.
Држава је помагала Јат. Тако је рецимо у буџету за 2013. само за одржавање текуће ликвидности било одвојено скоро четири милиона евра за кредит са каматом од 5,25 одсто, која се тромесечно усклађивала са растом еурибора. Али то није било довољно да компанија стане на ноге.
"Менаџмент није био професионалан. Ер Србија такође је имала проблематичну наруџбину авиона са Ербасом која није могла да се реализује. То је наруџбина из 1998. године и то је био велики проблем, и финансијски проблем и то је решено практично преко ноћи када је Етихад као једна огромна авиокомпанија са одличним односом са Ербасом успео то да реши у корист наравно Ер Србије," истакао је Поповић.
После више од две деценије отвара се директан саобраћај ка Америци, а успостављају се и директне линије за Кину. Шири се и регионална мрежа ка Хрватској и Северној Македонији. Поред превоза путника, покреће се и карго саобраћај, а прошле године промовисано је 20 капетана.
"Да није било партнерства са Етихадом, компанија не би могла да формира адекватну флоту у том моменту. У организационом смислу, Етихад је донео бројне промене које ЈАТ некада није имао. Те промене се огледају и кроз организациону шему, да тако кажем, поделу посла коју и дан-данас примењујемо и држимо, али исто тако у организационом смислу смо неке ствари унапредили кроз бројну аутоматизацију," напоменуо је директор за комерцијалу и стратегију Ер Србије Бошко Рупић.
Аналитичари сматрају да је сада кључно питање како ће Ер Србија наставити самостално.
"Ми имамо даље планове да се у наредним годинама ширимо и на тржишту Кине, радимо на проширењу флоте, радимо на проширењу броја људи како у летачком особљу тако и у остатку компаније тако да правац који је дефинисан у претходним годинама се дефинитивно наставља," истакао је Рупић.
Ер Србија је прошлу годину завршила са профитом, рекордних више од четири милиона путника превезених на преко 80 дестинација.
Коментари