уторак, 18.04.2023, 05:50 -> 13:07
Извор: РТС
Аутор: Драган Стојев
Платна картица инструмент плаћања, а не модни детаљ
Поводом понуда за израду платних картица са другачијом подлогом и дизајном на друштвеним мрежама и веб презентацијама уз пребацивање сигурносних елемената са банкарских картица, Народна банка упозорава: Платна картица је инструмент плаћања а - не модни детаљ. А и врло је ризично!
Картица је власништво банке пише на њеној полеђини. А у уговору прецизно права и обавезе клијента и да је свако дељење података без сагласности банке кршење уговора. Ипак помодарство или потреба да се буде посебан, многе наведе на ризик, да одговоре на понуде на друштвеним мрежама да им на пример дају своју платну картицу да је пребаце на металну подлугу са другачијим дизајном.
"Па ако дође до злоупотребе и деси се да му новац са рачуна буде скинут он неће имати никаква права и практично сваки терет злоупотребе ће бити на страни корисника. На крају крајева банка од картичног система добија одобрење да изда такву картицу са таквим дизајном са таквим логом и она је одговорна за тај дизајн и ако би ту ишли на то и када се врши измена тог дизајна била би то и повреда интелектуалних права банке", каже шеф Одсека за пословну подршку НБС Александар Станојевић.
Није кажу у Централној банци примећено масовно уступање картица ради персонализованог опремања. Ипак издали су упозорење а огласили су се и картичари.
"Мастеркард платне картице могу да издају искључиво регистроване и сертификоване банке. Подстичемо кориснике Мастеркард да преузимају мере предострожности како би осигурали интегритет и безбедност личних и финансијских података. Дељење картице и података са било ким никада није мудар потез", наводе из Мастеркарда.
Мудро би било пак ако изгубите картицу или вам је неко хакује да то на време пријавите и у том случају већу штету покрива банка.
"Ако је клијент поступио по уговору који има са банком и урадио све и понашао се одговорно према платном инструменту он сноси одговорност до максимално три хиљаде динара. Све преко тога је одговорност на банци која је издала тај инструмент. Али ако банка докаже да је клијент поступао супротно уговору није испоштовао све одредбе једноставно је одговорност на кориснику", Станојевић.
На кориснику је да се придржава правила - на пример да не уписује пин код на самој катици, да другом руком заклони тастатуру док га укуцава. Картицу не треба фотокопирати нити фотографију слати мејлом. Када се плаћа на интернету додатно упозорење централне банке - увек проверите да ли адреса веб-странице на којој се налази формулар за унос података о картици почиње са словима хттпс.
Коментари