"Половњаци" никад скупљи, а најтраженији – шта ће се возити после рампе за увоз и субвенција
Док Европа прави планове како да до 2035. године забрани продају аутомобила с унутрашњим сагоревањем и пређе на еколошки прихватљивија, у Србију сваке године и поред поскупљења стиже на десетине хиљада половних возила. Уз то, наша земља је једина у региону која и даље дозвољава увоз аутомобила са евро 3 мотором. Већина "половњака" продатих 2022. године старија је од десет година, а они који се возе су практично пунолетни. Држава ће догодине субвенционисати куповину новијих дизелаша са 102 милиона евра.
Србија је на дну европске листе по старости возила. Према подацима МУП-а, у просеку 17,3 године. Иако су половњаци 25 одсто скупљи него прошле године, њихов прилив на наше друмове није се смањио. То је, кажу упућени, резултат велике тражње.
"Према подацима, прошле године је увезено више од 132.000 половних возила у Србији. Доминантно се трговало аутомобилима који су произведени између 2007. и 2010. године, дакле реч је о возилима махом са стандардом евро 4 и они чине 38 одсто укупне продаје половних аутомобила. Оно што је свакако податак који јесте занимљив јесте да је од свих продатих аутомобила 80 одсто старије од десет година", истиче Петар Величковић са сајта "Половни аутомобили".
Две трећине су дизелаши, најчешће из Италије и Немачке. Упркос увреженом мишљењу да Србија и земље региона постају својеврсно гробље немачких одбачених возила, званична статистика говори другачије.
"Балканске земље нису ни у десет највећих увозника уопште немачких половњака, а један од разлога је цена, а она је никад већа ове године. У јануару ове године просечно половног аутомобила на немачком тржишту цена је била 28.500 евра, што је чак за 3.000 евра више него у јануару прошле године и представља рекорд од када се ова статистика води", указује Ненад Радичевић, дописник РТС-а из Немачке.
Који се аутомобили највише возе
А цена диктира – у Србији се највише возе аутомобили са евро 3 и евро 4 мотором. Рампа за њихов увоз, после више покушаја, могла би коначно да се спусти наредне године. У плану је и подмлађивање возног парка и склањање са улица око 140.000 старих аутомобила. Циљ је да се рециклирају возила са евро 1, 2 и 3 мотором.
"Свако ко буде рециклирао ове евронорме оствариће право на субвенцију од државе, субвенцију за куповину путничког аутомобила у износу од 2.100 евра. За куповину аутомобила евро 6 норме предвиђено је Програмом да се минимум евронорме за увоз и за прву регистрацију половних аутомобила подигне на евро 5 од 2024. године, а затим од 2025. године на евро 6 евронорму", најављује Бранко Стаматовић, директор Агенције за безбедност саобраћаја.
За субвенционисану куповину новијих дизелаша држава ће догодине издвојити 102 милиона евра. Додатних два и по милиона већ се дели онима који купују електрична и хибридна возила. Кроз сличан програм протекле године купљено је 625 таквих аутомобила. И даље су изузетак на нашим путевима.
Коментари