Читај ми!

Колико је забрана на увоз руске нафте утицала на светско тржиште

Прошла су четири дана откако је ступила забрана Европске уније на увоз руске нафте. Ни Србија више не увози нафту из Русије преко нафтовода "Јанаф". Генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић рекао је за РТС да пад цена нафте показује да су санкције превазиђене и пре него што су ступиле на снагу. Објаснио је да 5. фебруара почиње ризик за Србију и целу Европу због тога што цео континент има у укупној потрошњи дизела има значајан удео руског дизела и да од тог датума то више неће бити доступно.

Генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић рекао је за РТС да је цена нафте на светском тржишту, према последњим информацијама, у паду и да, самим тим, понуда у потпуности задовољава потражњу, као и да нико није спреман да плати више од онога што је тренутна котација.

"То показује само да су саме санкције превазиђене још пре него што су ступиле на снагу, односно, да су се токови сирове нафте прилагодили новонасталим околностима. Све нафтне компаније су увелико уговориле куповине своје сирове нафте и за децембар, и за јануар. Увек се то ради терминским уговорима за наредних месец, два, три, како ко хоће и може", истакао је Мићовић.

Нагласио је да су ефекти санкција никакви за тржиште и да је Нафтна индустрија Србије, која доминантно снабдева тржиште Србије, обезбедила довољне количине нафте за српско тржиште.

Мићовић је објаснио да Кина и САД као велики потрошачи деривата нафте променом своје потражње и те како може да утиче на котацију нафте.

"Та два тржишта могу да поремете и цену глобалног тржишта својом потражњом. Занимљиво је заиста да се доста дуго спекулише око тога да ли ће Кина изаћи из нулте толеранције ковид мера или не, односно, да ли ће се привреда Кине пробудити и повећати потражњу за нафтом, али изгледа да су земље ОПЕК-а, као и раније, потпуно добро процениле кретања кинеске економије, односно, нема веће потражње из правца Кине, самим тим, нема ни поремећаја равнотеже између понуде и потражње", рекао је Мићовић.

"Овакав начин санкција никад досад није виђен" 

Европска унија, Г7 и Аустралија су ограничиле цену руске нафте која се превози морем на 60 долара по барелу, a ОПЕK тврди да неће повећавати своје испоруке које редукује, јер сматра да би то била политичка одлука, а не одлука вођена економским интересима. Мићовић је оценио да такав начин санкција никад досад није виђен и да су ЕУ и Г7 увела ограничења својим компанијама.

"Не могу оне да уведу ограничења купцу из неке треће земље и продавцу из Русије, зато су увели ограничења, заправо, својим компанијама које се баве финансијама, транспортом, брокерима, свима у ланцу трговине дериватима нафте или нафтом. Увели су ограничења и забранили им уопште да тргују нафтом из Русије уз једно изузеће, а то је ако та нафта није више од 60 долара по барелу", навео је Мићовић.

Нагласио је да ће цео механизам спровођења ограничења бити занимљив због тога што су претерали са захтевима и да је Европска унија морала да остави озбиљан грејс период, пошто, сви бродови који су утоварени 5. децембра, могу да се истоваре 19. јануара било где у земљама Европске уније.

Томислав Мићовић је објаснио да, пошто се хрватска лука Омиш налази у Европској унији, они су дужни да спроводе санкције према било коме и не могу да приме нафту уколико је руског порекла.

"НИС је обезбедио довољне количине сирове нафте другог порекла и ње има. Стално се помиње око тога да смо раније увозили 'киркук' нафту, то је ирачка нафта која се на бродове утовара у турској луци. Има ту северноафричких нафти, има блискоисточне нафте, тако да без икаквог поремећаја 'Јанаф' ће пумпати до Србије", рекао је Мићовић.

Због чега 5. фебруара почиње ризик за Србију и целу Европу 

На питање због чега 5. фебруара почиње ризик за Србију и целу Европу, Мићовић је одговорио да цео континент има у укупној потрошњи дизела има значајан удео руског дизела и да од тог датума то више неће бити могуће.

"То може да се надокнади на тај начин што ће европске рафинерије повећати своју прераду, али не могу они да повећају своју прераду и да добију само један производ. Морају да добију и све друге производе. Јако је то сад и технолошки и организационо захтевно како то надокнадити", истакао је Мићовић.

Додао је да ће се рачунати на увоз дизела из других региона света, али и да ту нису могућности једнаке као када је реч о сировој нафти, пошто нема довољно танкера, а компликованије је и складиштење.

"Ми у Србији нисмо имали руског дизела толико пуно. Ту и тамо из Констанце долазио је понекад, неки брод, али не значајно, али ће и Србија осетити проблем јер ће недостатак у Европи бити надокнађен када са свих страна крене дизел ка том тржишту, па ће тако бити и мањка дизела у нашем окружењу", објаснио је Мићовић.

недеља, 17. новембар 2024.
5° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње