четвртак, 31.03.2022, 19:40 -> 19:44
Извор: РТС
Аутор: Зорица Синадиновић
Ланци снабдевања трпе због рата у Украјини, ко је све на удару
Најпре пандемија, а сада и сукоби у Украјини довели су до прекида у ланцима снабдевања. На светском тржишту недостају и сировине и многи производи, а поскупљење енергената ситуацију додатно отежава, јер је и транспорт поскупео.
Прерађивачки сектор у Србији, за сада, је стабилан, јер још користи залихе, али је питање шта ће бити када се оне потроше. Прва на удару је ауто-индустрија, а проблем може бити и у хемијској и металској индустрији и преради хране.
Више од две године светска привреда је пред изазовима. Затварања и рестриктивне мере због пандемије, проблем изазван бродом заглављеним у Суецком каналу, а сада и сукоби у Украјини негативно утичу на ланце снабдевања.
Због тога су компаније приморане да се прилагођавају и мењају планове рада. Оне које су део интернационалних ланаца користе искуства колега из других земаља, а до робе могу да дођу захваљујући залихама у окружењу. Ипак, нико више не може да побегне од поскупљења.
"Захваљујући партнерским односима са домаћим и иностраним добављачима на начин да ми њима гарантујемо пласман робе и обезбеђујемо и нека новчана средства уједно и захваљујући великом залагању наших запослених ми смо у могућности да обезбедимо два основна циља. Једно је пуне рафове, а друго квалитетну робу по повољним ценама, чак и у овим изазовним временима", рекла је Мартина Петровић пи-ар "Лидл Србија".
Високе цене горива поскупљују транспорт, а затварање појединих логистичких праваца приморава превознике да робу возе новим рутама.
"Сада већина робе иде преко Констанце, некада је ишло преко украјинских лука на Дунаву. То је преусмерено на Констанцу и ту је било највеће прилагођавање како нас, тако и привредних система којима је роба неопходна. Оно што је основно је да смо у сталном контакту са нашим партнерима и покушавамо да пронађемо решење у обостраном интересу, јер како је њима битно да имају робу на време или у неком разумном року кашњења, тако је нама битно да останемо у транспорту и да имамо посао, стални приход", рекао је Младен Грујић, извршни директор ЈРБ.
Због прекида у ланцима снабдевања аутоиндустрија се већ месецима суочава са недостатком чипова. Током прошле године цене и нових и половних аутомобила су, према неким рачуницама, у просеку порасле за 16 одсто.
"Оно што сада ови сукоби у Украјини могу додатно да допринесу овој причи јесте у погледу недостатка како сировина које су неопходне за производњу, тако и одређених компоненти које се тамо производе, а затварају се и бројне фабрике и у Русији, а и неки погони широм Еворпе. Све то доводи до мање производње, поремећен је ланац набавке, поремећена њихова пороизводња, касни се са испоруком. Чека се дуго на аутомоблил, чак и од 6 месеци до годину дана", напоменул је Романа Таков са сајта половниаутомобили.
Хемијска, металска, грађевинска индустрија у Србији још користе залихе, али њихово пословање у наредном периоду може бити доведено у питање, јер су високо зависне од увоза. Компаније које послују у сектору аутоиндустрије већ се суочавају са потешкоћама, јер им недостају сировине. Највећи проблем је неизвесност, јер нико не може да прогнозира када би сукоби у Украјини могли да престану.
"За привреду је битно да од тих неких оптимистичких очекивања јесте да би тај систем поремећаја у трговини у Европи, снабдевања могао да траје бар две године од завршетка ратних сукоба у Украјини. Међутим, са друге стране говори се и о тим неким екстремним поремећајима који би били узроковани забраном увоза енергената из Русије што би могло трајати децнију, па и више, јер је ово велики геополитички поремећај који не може лако да се врати на старо", истакао је Бојан Станић из Привредне коморе Србије.
Тренутну геополитичку кризу осећају сви. Грађани кроз пад куповне моћи, а привредници кроз пораст трошкова производње. Чињеница је да инфлација доводи до мање тражње, а она за собом повлачи смањење производње. Све то заједно доводи до пада укупне привредне активности.
Коментари