недеља, 08.12.2019, 07:30 -> 10:31
Извор: РТС
Коридор на три Мораве, старт код Крушевца
Kомерцијални уговор о изградњи Моравског коридора, једне од најзначајнијих саобраћајница, која ће повезати централну Србију, југ и запад, и коридоре 10 и 11, потписан је 5. децембра. Државна секретарка у Министарству саобраћаја Александра Дамњановић рекла је за РТС да jе то први српски коридор. Сложеност подухвата је у извођењу хидротехничких радова, регулационих радова на речним коритима у дужини од 68 километара, истакла је Дамњановићева.
Пола милиона људи, 21.000 малих и средњих предузећа, десет слободних зона - годинама чекају бољу саобраћајницу, ауто-пут који ће им олакшати пословање.
Потписивањем уговора за Моравски коридор сви су за добар корак ближе циљу.
Гостујући у Јутарњем програму РТС-а, државна секретарка у Министарству саобраћаја, грађевине и инфраструктуре Александра Дамњановић рекла је да је реч о првом српском коридору.
"Када погледате развојну мапу Србије, транзитну мапу, мрежу путева, види се да тај део Србије није баш био покривен адекватним и одговарајућим путевима", рекла је Дамњановићева.
Каже да је то приви српски коридор чијим ће изградњом бити остварена директна веза између два европска коридора.
Истиче да је потписан је уговор, а следећи корак је почетак радова, 15. децембра. Следеће недеље ће званично почети изградња Моравског коридора.
"Став овог Министарства је за све пројекте да изградња може почети само тамо где су у потпуности решени сви законом прописани услови", истакла је државна секретарка.
Радови почињу код Крушевца, између две будуће петље, Крушевац-Исток и Крушевац-Запад.
Према њеним речима, на том потезу су решени имовинскоправни односи и издата су потребна акта за изградњу.
Вишегодишња реализација пројкета
Дамњановићева каже да је то вишегодиши пројекат, а сви радови биће завршени за четири године.
"Локалне самоуправе на траси будућег коридора имале су врло значајну и квалитетну улогу у фази када је припреман плански документ. Свим грађанима који су становници тих насељених места, градова, општина била је дата могућност да дају своје сугестије и примедбе", рекла је Дамњановићева.
Како каже, већина тих сугестија је усвојена, а односиле су се углавном на трасу пута.
Чланови планских комисија свакодневно су разговарали са грађанима, и где год је то могло изашло им се у сусрет, каже она.
"Не можете задовољити сваки мали појединачни интерес, али кључне примедбе смо испоштовали и мислим да смо у томе успели", истакла је државна секретарка.
Крушевац решио имовинскоправне односе
На територији града Крушевца скоро у потпуности решени су сви имовинскоправни односи.
"Могла бих да похвалим Крушевац јер је у роковима и законито доносио првостепена решења која су практично услов за издавање грађевинских дозвола", каже Дамњановићева.
"Сви ми из Министарства имамо свакодневну комуникацију и помажемо тамо где можемо", рекла је Дамњановићева.
Градоначелница Крушевца Јасмина Палуровић је рекла за РТС да је експропријација земљишта почела у априлу и да је завршена на свих 1.700 парцела, колико заузима ауто-пут кроз општину.
Према њеним речима, остало је да се ураде накнадне процене што се тиче култура и других објеката који се налазе на парцелама. Биће подигнут и главни камп за људе и техничку оперативу.
"Одрадили смо експропијацију за тај камп који има скоро 27 хектара. У питању су биле 174 парцеле и то је завршено. Остаје да се одради део који се односе на усеве", рекла је градоначелница Крушевца.
Посао за грађевинску и путну оперативу
Палуровићева каже да ће се упослити грађевинска и путна оператива, угоститељи и сви који могу да нађу бенефит у том пројекту.
Према њеним речима, од ауто-пута Крушевац добија то што ће бити повезан са коридорима 10 и 11 и централним делом Србије.
"Иностране фирме ће имати прилику да производњу прошире, бићемо привлачнији за стране инвеститоре, а мала и средња предузећа којих има око 4.500 биће у прилици да нуде брже своје производе и услуге", рекла је градоначелница.
Од 112 километара будућег ауто-пута, 21 км је на подручју Крушевца, планирана су два моста, две петље са наплатним рампама и један надвожњак.
Сложеност подухвата
На будућем Моравском коридору нема тунела, али има 78 мостова и на десетине петљи.
Државна секретарка каже да је у питању равничарски пут, јер иде долинама три Мораве, Западне, Јужне и Велике, и веома је захтеван због герографског положаја - Западне Мораве у највећем делу.
Подсећа да су 2014. године биле велике поплаве и хидролошка суитуација је битно измењена и то је наложило, нарочито на средишњем делу, на деоници два која иде од Крушевца до Адрана, око 54 километра - велике пројектантске измене.
Сложеност подухвата је у извођењу хидротехничких радова, односно регулационих радова на речним коритима, укупне дужине 68 километара.
"Када томе додате и изградњу телекомуникационих објеката, постављање уређаја јер се ради о дигиталном коридору - ‘три у један’, биће примењене нове технологије", каже она.
Како истиче, конзорцијум који је изабран "Бехтел Енка", важи за вело репсектабилну компанију, која доноси нове технологије.
Укупна вредност уговора је 745 милиона евра, уз додазних 20 одсто за непредвиђене трошкове током градње.
То је уобичајена клаузула за ту врсту уговора, каже Дамњановићева, а подразумева све оне радове који у време закључења уговора нису могли бити познати а морају се спровести, као што су отклањање последица поплава, земљотреса, појаве клизишта.
"То је све могуће да се деси посебно на оваквим пројектима који трају дуго и који су у грађевинском и у техничком смислу веома захтевни, тако да је то уобичајена клаузула", закључила је Дамњановићева.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 11
Пошаљи коментар