Читај ми!

Цене горива под лупом

Држава најављује да ће реаговати у случају неоправданих поскупљења нафтних деривата. Има више начина да држава утиче на цене деривата: да се смање акцизе, ограниче марже, да се одреди максимална цена горива или да се уведе порез на екстра профит.

Сирова нафта све је скупља, долар јача, ледени талас и даље отежава транспорт, а уз све то постоји и политичка криза на Блиском истоку. У тим условима земље тешко могу обуздати цене горива.

После најаве ресорног министра Милутина Мркоњића да постоји могућност да држава ограничи марже на нафтне деривате, премијер Мирко Цветковић каже да Влада није разматрала ту могућност.

Премијер каже да то није питање само једног министарства и да Србија, како наводи, има међународне обавезе о слободном тржишту.

У Влади тврде да је отварање нафтног тржишта дало резултате. У супротном би, како наводе из Владе, цене деривата сада биле и до 12 одсто више. Цене горива код нас су, кажу, међу најјефтинијим у Европи. Ипак, дешавања на нафтном тржишту и даље се помно прате.

"Уколико нове цене које би настале не би пратиле цену сирове нафте и остале параметре који утичу на формирање цена деривата, држава би морала да интервенише", каже саветник премијера за енергетику Петар Шкундрић.

Има више начина да држава утиче на цене деривата, а најчешћи је смањење акциза. Међутим, то је аутоматски мање пара у буџету, што би мало која земља применила у време кризе. Неке богатије земље чак су и повећале ПДВ.

Реалније су друге могућности – да се ограниче марже, да се Уредбом лимитирају максималне цене горива или да се уведе порез на екстра профит. И док НИС саопштава да ради по закону и да је за конкуренцију, у нафтним удружењима различито регују.

Представник Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић каже да су просечне марже у Србији, као и просечне малопродајне цене, ниже него у региону и тврди да ниједна нафтна компанија у Србији не остварује екстра профит.

"У овој ситуацији, нико никога не спречава да цену дигне не за три динара, него за 20 динара, и да се све то одрази на малопродајну цену. Неки механизам контроле малопродајне цене мора да постоји", каже Боривоје Татић из Удружења бензинских станица Србије.

Исту муку имају и европске земље. Иако имају веће плате, гориво никада није било скупље, па траже решења. Аустријско удружење за саобраћај затражило је од власти проширење градског превоза и побољшање услова за бициклисте. И француски медији преносе да је у тој земљи јавни превоз све пунији, јер Французи све ређе користе аутомобиле.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 26. септембар 2024.
22° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи