Нова процедура отварања боловања – мање папирологије за лекаре, више времена за пацијенте
Од 1. јануара е-боловање постаје пракса у свим домовима здравља у Србији. Припрема се и увођење е-картона који ће олакшати приступ медицинској документацији. Никола Радоман, саветник министра здравља за дигитализацију, каже да је систем у великој мери већ заживео и показује конкретне резултате у пракси.
Пилот пројекат е-боловања започет је у четири београдска дома здравља, а тренутно је у систем укључено 105 од укупно 158 домова здравља широм Србије, каже саветник министра здравља за дигитализацију Никола Радоман.
Од 1. јануара, у складу са новим законом, сви ће слати електронско боловање, односно потврду о привременој спречености за рад и дознаке директно послодавцу, најављује Радоман.
Истиче да је електронским боловањем већ обухваћен цео Београд, као и делови Војводине, централне и јужне Србије.
"До сада је написано 61.000 боловања, више од 2.300 лекара ради у систему, а више од 5.000 боловања је послато на лекарску комисију", каже Радоман.
Према његовим речима, досадашња статистика показује да је систем интензивно коришћен.
Систем аутоматски одређује трајање боловања
Једна од најчешћих недоумица грађана била је да ли ће увођење е-боловања додатно оптеретити лекаре администрацијом. Радоман наглашава да је ефекат управо супротан.
"Напротив, ово лекарима треба да олакша свакодневни рад и управо то – да им ослободи време током којег су се бавили административним пословима, да се баве лечењем пацијената и превенцијом", истиче Радоман.
Како објашњава, лекар више не мора да прати рок трајања боловања, јер систем то аутоматски одређује на основу унете дијагнозе и препорука.
Такође, објашњава да када истекне 30 дана и боловање пређе у надлежност Републичког фонда за здравствено осигурање, комплетна документација пацијента се електронски прослеђује комисији.
"Пацијент не мора да се појављује на комисији, он добија информацију када је одлука комисије донета, да се јави свом изабраном лекару", каже Радоман.
Саветник министра здравља за дигитализацију додаје да систем омогућава и аутоматско затварање боловања, уколико се пацијент осећа боље и жели да се врати на посао, без додатног одласка код лекара.
"Боловање ће се само затворити и аутоматски ће се креирати дознаке и послати послодавцу", објашњава Радоман.
Е-картон – сви подаци пацијента на једном месту
Паралелно са увођењем електронског боловања, Министарство здравља припрема и пуну примену електронског здравственог картона од 1. јануара. Наводи да ће се одвијати уз постепено укључивање здравствених установа и обуку здравствених радника, као што је био случај и са е-боловањем.
"Е-картон је сада већ пуштен. Сви подаци где су се грађани кретали – код изабраног лекара, специјалисте, било где – могу да се виде преко портала е-Здравље. Имају увид и грађани и њихов изабрани лекар“, наводи Радоман.
Циљ је да специјалисти у болницама и клиничким центрима имају потпун увид у медицинску документацију пацијента.
"Када одете код специјалисте, он ће имати комплетну терапију, комплетну документацију, отпусну листу, последњу радиолошку слику, податке о алергијама – било коју здравствену информацију која је потребна да би донео одлуку о вашем лечењу", каже Радоман.
Историја података пацијената од 2009. године
Радоман наводи да ће електронски здравствени картон обухватити податке од увођења првих информационих система у здравству.
"Могу да кажем да ће подаци постојати од негде 2009. године, када је први информациони систем кренуо са радом по здравственим установама“, истиче саветник .
Додаје да је медицинска документација настала пре тога углавном остала у папирном облику.
"Неће више морати да носе сву документацију – сви налази и извештаји биће доступни лекарима у систему", закључује Радоман.
Коментари