Повећан опрез и оштрији прописи како би се смањио број страдалих у саобраћају на путевима
У Србији годишње у саобраћајним несрећама погине бар 500, а 3.000 људи задобије тешке повреде. На светски дан сећања на жртве саобраћајних несрећа порука - повећани опрез и оштрији прописи како би се смањио број страдалих на путевима.
Пре пет година, брзином од 80 километара на час у насељу, комби тежине преко три тоне, на пешачком прелазу ударио је Павла. Од задобијеног ударца Павле није преживео.
"Када је видео да аутобус који долази њему у сусрет стаје да га пропусти на пешачком прелазу, закорачио је на пешачки прелаз, дошао до половине улице, као што прописи налажу, погледао десно да види да ли из супротног смера долази возило, не очекујући да ће пијани возач да обилази зглобни аутобус дугачак 20 метара у супротном смеру. На пешачком прелазу возило које стаје да пропусти пешака ударио и усмртио на лицу места", каже Саша Станковић, отац Павла погинулог у саобраћају.
Милион људи годишње у свету погине у саобраћају - међу њима велики број деце. Сваким изгубљеним дечјим животом, изгуби се неки таленат - остаје празно место на спортском терену, у школској клупи, научној лабораторији.
"Живот није тренутак, али се у тренутку мења и управо тај делић непажње може променити живот на начин да оставља трајне последице, не само по појединце већ и по породице, по окружење, по државу. То је оно што морамо заједнички предупредити. Да не дозволимо да грешка једног појединца може остављати толике последице", каже Бранко Стаматовић, в.д. директора Агенције за безбедност саобраћаја.
Нулта толеранција на алкохол, унапређење система обуке возача, кажу упућени, само су неки од корака који ће бити унети у нови закон о безбедности саобраћаја. Према статистици, возачи који понављају прекршаје у највећем проценту изазивају трагедије.
"Сваки пут када неко одлучи да веже појас, да успори на пешачком прелазу, када одлучи да не разговара телефоном током вожње, када одлучи да не улази у возило, да вози возило под утицајем алкохола, он тада доприноси спречавању трагедије и на тај чин доприноси спашавању живота", рекао је Мирослав Алемпић, в.д. помоћника министра за друмски транспорт, путеве и безбедност саобраћаја.
Пооштравање закона
Годишње у просеку десеторо деце погине на путевима у Србији, док је свака четврта особа погинула у саобраћају млађа од 30 година. Од доношења закона о безбедности саобраћаја 2009. године до данас, 15.000 возача остало је без возачке дозволе. Нови закон биће још строжи.
"Значајно ће бити пооштрене санкције за прекршаје које доводе до најтежих саобраћајних незгода. Када причамо само о једном сегменту пасивне безбедности, о сигурносном појасу, ми годишње имамо око 280 до 290 возача који смртно страдају", каже Славиша Лакићевић, начелник саобраћајне полиције МУП-а.
Према његовим речима, 50 одсто тих возача није користило сигурносни појас у моменту саобраћајне незгоде.
"Само тај један сегмент пасивне безбедности ако унапредимо и будемо тамо где јесу неке земље најбезбедније по питању безбедности саобраћаја, то су свакако скандинавске земље, ми ћемо значајно имати боље стање, то је за 100 и више погинулих мање", каже Лакићевић.
Саобраћајна незгода није само вест, ни статистика - иза сваког броја стоји име и презиме. Резолуцијом Уједињених нација од 2005. сваке треће недеље у новембру обележава се дан сећања на жртве саобраћајних незгода.
Коментари