недеља, 01.06.2025, 09:08 -> 12:09
Извор: Танјуг
Софронијевић: Након утврђивања статике одлука о судбини зграде Железничке станице Новом Саду
Железничка станица у Новом Саду, где се у новембру догодила трагедија у којој је због пада надстрешнице живот изгубило 16 људи, биће након испитивања статике зграде срушена, реконсутрисана или делимично коришћена где је потпуно безбедна, изјавила је министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Александра Софронијевић.
"Као што је шира јавност и упозната, дошло је до захтева Вишег суда у Новом Саду за проширењем односно за допуном оптужнице и тај допуњен истражни поступак је још у току. Паралелно са тим имамо забрану уласка у станичну зграду и паралелно са тим је дат налог да се испита укупна статика станичне зграде у Новом Саду", рекла је министарка Софронијевић за Танјуг на питање шта се тренутно дешава са зградом Железничке станице.
Напоменула је да испитивање статике објекта физички још није могуће спровести због забране уласка у станичну зграду.
Како је рекла, док се не реше сва питања, станична зграда остаје у статусу кво без могућности уласка и провере комплетне статике постојеће зграде.
"У циљу успостављања саобраћаја постоје неке варијанте решења о којима се размишља и све ће зависити од налаза струке у ком је постојећем стању зграда. Тражиће се решења када се добије званично извештај шта можемо од те зграде. Да ли је за рушење, да ли је за реконструкцију, што у овом тренутку не можемо знати. Међутим, разматрају се и нека друга решења, а то је да део који је потпуно безбедан, а то је перонски део са пролазом испод ходника, да се можда искористи као стајалиште кад се две државе (Србија и Мађарска) договоре о пуштању (брзе пруге) у путнички саобраћај у неком року", рекла је Софронијевићева.
То је, додаје, део који је неспоран, али има и других предлога.
Сви предлози ће бити размотрени, а биће изабрано оно решење које је најсигурније и најквалитетније, поручила је министарка.
О отварању пруге Нови Сад-Суботица
На питање када ће бити отворена брза пруга од Новог Сада до Суботице, она је рекла да је грађевински пруга завршена када су у питању доњи и горњи строј пруге, као и да ће пруга бити отворена када буде завршена провера свих станичних зграда или само пруга без свих станица, а што би могло да се догодио већ у наредних месец или месеци и по дана.
Напоменула је да ће отварање пруге зависити и од усклађивања са Мађарском, која завршава своју деоницу.
"Сви смо свесни колико је била тешка и велика трагедија која се десила прошле године у Новом Саду и то је наравно зауставило пуштање у саобраћај ове деонице од Новог Сада до Суботице. Физичка реализација на тој прузи, кад је доњи и горњи строј пруге у питању, износи 100 одсто. Ту нема шта више да се ради. Када су станичне зграде у питању, после ове трагедије која се десила, дат је налог да се провере све станичне зграде и тај поступак је тренутно у току", навела је министарка.
Нагласила је да је изграђена и нова станична зграда Врбас Нова која је, како је рекла, заиста на понос, јако лепа, модерна, опремљена свим потребним уређајима да путници квалитетно проведу време до поласка на своју дестинацију, док се остале станице на том потезу тренутно проверавају.
"Надам се да ће у неком најскоријем року од 10, 15 дана бити завршени и ти радови јер је ангажована фирма која већ врши те провере и зависно од њиховог налаза биће или предузимани неки радови или ћемо добити извештај да су оне потпуно сигурне и безбедне у конструктивном смислу, па ће и оне моћи да се нађу у употребној дозволи", рекла је Софронијевићева.
Нагласила је да се неће пустити воз у саобраћај без издате употребне дозволе.
"Шта то значи? Да су сви радови изведени у складу са техничком документацијом и да је њихово пуштање у саобраћај сигурно и безбедно. Изузетан је интерес да се ова пруга што пре пусти и спремни смо. И ја мислим да ћемо за месец, месец и по дана моћи да пустимо бар пругу и сигурна сам ће железничка станица Суботица, где се већ изводе радови, и железничка станица Врбас бити спремне", рекла је она.
Напоменула је да ће се од Београда до Будимпеште стизати за око три сата или три сата и 15 минута, као и да се сада ради на томе да се омогући царинска и пасошка контрола у Београду или Будимпешти односно док траје вожња, како се не би губило време.
"Са мађарском страном се преговара о пуштању у саобраћај. У реализацији ових пројеката уобичајено је да се прво пусти теретни саобраћај, а да за њим дође и путнички. О тачном термину пуштања путничког и теретног саобраћаја још преговарамо са мађарском страном, јер је идеја да се пруга пусти истовремено", рекла је министарка.
На питање ли је циљ да наш део пруге буде отворен, као што је раније најављено, до 7. јула, Софронијевићева је рекла да се ради на томе, али да доста тога зависи и од мађарске стране, јер је то заједнички пројекат.
"Ми се усаглашавамо са мађарском страном и ако питате да ли смо спремни - железничка пруга укључујући и ТТСС системе спремна је 100 одсто", нагласила је она.
Додала је да ће до тада можда бити спремне и све станице, али да ће то зависити од извештаја струке.
Припрема документације за брзу пругу Београд-Ниш
Када је реч о изградњи брзе пруге од Беогада ка Нишу, она је рекла да је то велики, сложен и вредан пројекат за који је ЕУ дала грант Србији од 600 милиона евра за и да је у току припрема техничке документације и неки припремни радови.
Поручила је да то треба да буде принцип за реализацију свих пројеката и да се ниједан пројекат не почиње без да има грађевинску дозволу, пријаву радова, уредну техничку документацију и изабран стручни надзор.
"И подвући ћу колико је важна улога стручног надзора. Ви од ове трагедије која се десила можете да прочитате разне ствари по разним медијима, нећу их квалификовати, али како да кажем, неко ко је инвеститор није шеф градилишта, он има стручни надзор, који представља очи и уши инвеститора. Ми их платимо да они воде рачуна о томе, да се радови изводе у складу са техничком документацијом, да се уграђују атестирани материјали, да се води рачуна о безбедности на самом градилишту. Дакле, све оно што је закон прописао, стручни надзор мора да испрати. И њихова улога у процесу изградње је огромна", нагласила је она.
На питање када очекује да све припреме за градњу брзе пруге од Београда до Ниша буду завршене, рекла је да је врло тешко давати процене.
"Оног тренутка када будемо имали комплетну техничку документацију, када будемо имали изабраног извођача, надзор и све, тада ће радови и почети", истакла је она.
Софронијевићева је рекла да министарство намерава да припреми нови закон о планирању изградњи и да ће једна од ствари које ће бити промењене, а за које се струка и министарство залажу, јесте да се врати обавеза техничке контроле на пројекат о извођењу.
Деоница Прељина-Пожега биће готова до 28. јуна
Сви радови на деоници ауто-пута Милош Велики Прељина-Пожега биће завршени до 28. јуна, рекла је министарка и истакла да се тренутно гради 504 километара ауто-путева и брзих саобраћајница од планираних око 850 км нових путева.
Она је рекла да ће само ове године бити завршено око 170 километара и то 90 км ауто-путева и 80 км брзих саобраћајница.
Софронијевићева је истакла да ће ове године бити завршена и деоница Кузмин-Сремска Рача, да је планирано да се на Моравском коридору заврши још једна значајна деоница, од Врњачке Бање до Врбе и касније до Адрана, као и да се до краја године планира доношење Просторног плана Србије.
Према њеним речима, деоница од Прељине до Пожеге јесте кратка по дужини али је врло захтевна у грађевинском смислу, јер се на њој налазе два велика тунела, сваки по 2,8 км дужине, укупно четири тунелске цеви.
"Они су углавном завршени, остале су још неке функционалне пробе. Били су и најзахтевнији и због тога смо можда доводили у питање завршетак радова, али радови се проверавају сваки дан и теку јако добро. Надам се да ћемо се сви обрадовати на Видовдан ове године, јер ће то за наше возаче, значити много бржи пут до Црне Горе, до мора и много бржи пут рецимо до Чајетине, Златибора", рекла је она.
Говорећи о томе које ће још деонице ове године бити отворене навела је да ће бити отворена деоница Кузмин-Сремска Рача, дужине 18 км, где је реч о пуном профилу ауто-пута који ће бити један од приступа према Републици Српској и Босни и Херцеговини.
"Званични назив пута је ауто-пут Београд-Сарајево и требало би да буде завршен до краја ове године. На том путу се гради интегрисани гранични прелаз са БиХ и ту смо сада у преговорима јер је њихов рок завршетка мало касније и преговарамо ако би могли мало да убрзају радове да бисмо пустили ту деоницу пре Нове године", рекла је она.
Навела је да је мост на Сави потпуно завршен, а степен реализације на деоници Кузмин-Сремска Рача је сада већ прешао 80 одсто.
Најавила је и улагања у водни саобраћај и истакла да се поред проширења и реконструкције луке Прахово, што се финансира искључиво средствима из републичког буџета улагања односе и на проширење капацитета луке Богојево.
"Имамо и један врло значајан пројекат који деценијама не може да се реализује, а то је извлачење потопљене немачке флоте из Дунава где је 21 брод. То се ради зато што је на том делу Дунава ширина пловног пута 90 метара, а требало би да буде дупло већа, 180 метара, јер се једино тако омогућава безбедна пловидба Дунавом", истакла је она.
Говорећи о ваздушном саобраћају, нагласила је да постоји линија раста, када је реч о нашем највећем националном аеродрому Никола Тесла а да се и на осталим аеродромима бележи повећање броја путника.
Додала је да у Србији тренутно има око 170.000 активних градилишта, и то законите градње, са грађевинском дозволом и пријавом радова.
Навела је и да се планира да Србија до краја године добије просторни план и додала да наша земља има електронске грађевинске дозволе и да је у топ 10 земаља на свету на последњој Дуинг бизнис листи Светске банке по брзини издавања грађевинских дозвола.
Софронијевићева је поручила да сви закони у области градње морају да се поштују и да је циљ да више не буде ни дивље градње, ни дивљих градилишта.
Коментари