среда, 19.02.2025, 16:10 -> 16:10
Извор: РТС
Аутобуски превозници против Бла-бла кар апликације – захтевају кажњавање корисника и забрану
Бла-бла кар, платформа за дељење превоза која већ годинама повезује возаче и путнике који путују у истом правцу и омогућава им да поделе трошкове путовања. Из пословног удружења "Србијатранспорт" тврде да је реч о нелегалној и нелојалној конкуренцији и захтевају од надлежних забрану апликације. Годишњу штету републичком буџету проценили су на 12,5 милиона евра.
Док једни тврде да је Бла-бла кар само начин да се смање трошкови и повеже више путника, други га виде као претњу јавном превозу и легалном пословању.
Генерални директор Пословног удружења друмског саобраћаја Србијатранспорт Београд Горан Алексић каже за РТС да се захтевом за забрану апликације само тражи да се закон у целости спроведе према свима.
Истиче да се многи корисници апликације Бла-бла кар доводе у заблуду тврдећи да се њеном употребом крше закони о јавном превозу путника, оглашавању као и кривични законик.
"Сви ти закони постоје да би се обезбедила одређена безбедност, регуларни услови на тржишту, одређена конкурентност и систем јавног превоза. Тражимо да држава спроводи законе и да примени одредбе закона које су тренутно на снази", наводи Алексић.
Тврди да возачи који користе Бла-бла кар крше закон о јавном превозу тиме што возе за накнаду путнике на одређеној релацији.
"Путници су уверени да ће им та услуга бити пружена за одређену накнаду која је раније била одређена. Превоз се врши од врата до врата увек у исто време. Обично се ти путници скупљају на аутобуским станицама, возе се на релацијама где постоји јавни линијски превоз и тако даље", каже Горан Алексић.
Који се чланови закона према Алексићу крше
Како објашњава, крши се члан 13 Закона о јавном превозу где стоји да је такво поступање забрањено јер возачи путничких возила који нису регистровани за ту делатност, не испуњавају никакве услове, нису осигурали путнике у јавном превозу а немају ни појединачне полисе осигурања.
"Оглашавањем своје делатности Бла-Бла кар као апликација крши Закон о оглашавању јер оглашава нелегалну делатност за коју се у члану 7 и 20 експлицитно указује да није могуће рекламирати и промовисати нелегалне делатности и за то је запрећена казна од триста хиљада до два милиона динара", напомиње генерални директор Пословног удружења друмског саобраћаја "Србијатранспорт Београд."
"Такође, ова платформа омогућава нелегалан рад без лиценце, чиме се крши и кривични законик, члан 353. У њему се каже да је обављање делатности за које је потребна лиценца, дозвола или уверење кривично дело за које је запрећена затворска казна у трајању од две године", додаје Алексић.
Како каже, имамо ситуацију да су путници који се возе у ситуацији да нису осигурани, да унапред имају цену која им је одређена и да они не знају са ким ће сести у возило.
Корисници апликације, Алексић сматра виде предност у односу на јавни превоз то што се возе од врата до врата. Са друге стране, истиче да су цене превоза унапред одређене и врло близу износа за аутобуске карте.
"Видите, цене у Бла-Бла кар апликацији су, у принципу, унапред одређене. Врло су блиске ценама аутобусних карата. И оно што јесте предност, јесте што возе од врата до врата", каже Алексић.
Према његовим речима, тиме се и таксистима директно ствара проблем.
"Апликација нема никакав систем регулације"
"Наша законска регулатива је прецизна и јасна. Физичко лице које није професионалац, које нема сертификат стручне професионалне компетенције, возило чија су безбедност и квалитет упитни, не може да се бави јавним превозом."
Истиче да су непоседовање лиценце и свих докумената нерегулисана област.
"Сама апликација нема никакве системе регулације. Људи возе и по три круга од Ниша до Београда, по пет пута од Шапца до Београда. Подржавамо инспекцију Министарства саобраћаја да настави да поступа по оваквим случајевима. Казна за такав прекршај је одузимање возила на 90 дана", каже Алексић.
Суд је у обавези, како каже, да на крају поступка трајно одузме возило и наплати казну од 50.000 до 100.000 динара.
Алексић захтева од надлежних да забране апликацију за коју тврди да није међународна и да постоји само у Србији.
Наглашава да је анализа и процена "Србијатранспорта" показала да је државни буџет на годишњем нивоу оштећен за око 12,5 милиона евра.
Скуп аутобуских превозника у Врњачкој бањи
Најављује да ће поводом ове теме аутобуски превозници 27. фебруара имати велики скуп у Врњачкој бањи.
"Доћи ће и представници свих институција. Желимо да нађемо најбоље решење, јер наш интерес као удружења је да га нађемо, пре свега, у интересу путника", каже Горан Алексић.
На питање да ли је раније износио своје тврдње будући да апликација Бла-бла кар, постоји више године уназад, Алексић каже да је последњи захтев за забрану предат 27. јануара.
Kaже да је пре четири, пет година гостовао на телевизији са начелником Републичке саобраћајне инспекције и да му је јасно указао да то није дозвољена делатност. Како је додао, од тада још није ништа решено.
Алексић тврди да је у последњих шест месеци апликација доживела велики раст и злоупотребе на основу тога што је Удружење пратило кориснике апликације који возе и оглашавају вожње.
Коментари