Како ће изгледати нови мост преко Саве
Почело рушење околних објеката на Старом сајмишту, где ће након уклањања старог Савског моста почети изградња новог моста преко Саве. Нови мост треба да задовољи све саобраћајне капацитете. Стари мост, преуређен у пешачки биће отворен до краја 2026. године.
Судбина Савског моста запечаћена је пре више година. Због дотрајале конструкције и неодржавања, грађевински инжењери проценили су да је реконструкција неизводива. После техничке контроле одлучено је да је најбоље решење уклањање постојећег и изградња новог моста.
"То је један од ретких мостова у окружењу који има стубове у самој матици реке. То је, бар као грађевиницу, по мени једна од највећих мана тог моста", рекао је Зоран Ђорђевић, грађевински инжењер.
Иван Рашковић, професор са Архитектонског факултета каже да тај важан инфраструктурни објекат својим капацитетом више не може да изађе у сусрет потребама.
"Постоје симболичке и историјске вредности и у крајњем случају емоције грађана, и ја га волим, као све што је симбол Београда, а са друге стране треба да одлучимо да ли ћемо то уско грло да побољшамо у капацитету или не", рекао је Рашковић.
Градски челници наводе да је мост, у садашњем стању препрека на међународном пловном путу, јер је 5,5 метара нижи него што би требало, постао је небезбедан и нефункционалан, а као трећи разлог наводе развој обала Саве и неопходност прављења везе која задовољава минимум саобраћајних критеријума.
"Уради се анализа и види се да ли нешто може у пуном капацитету даље да се користи или не. Са друге стране могуће је ствари реконструисати, дорадити, побољшати. И ту постоји граница у цени или рационалности", каже професор Рашковић.
"Мост се са локације у потпуности уклања, тако да у том смислу он не може да буде ни у једном свом делу део будућег моста. Биће измештен на једну локацију, тада ће да се изврши процена свега тога што је уклањено", каже Марко Стојчић, главни урбаниста Града Београда.
Пројектна документација за нови мост, израђена је пре више од шест година и на основу ње закључен уговор о изградњи која ће почети након уклањања старог моста.
"Ја сам можда сувише градитељ цео свој живот, тако да ми је деловало природно да је то сувише мали мост за то место. Поготову колико знам, урбанизам предвиђа да се направи мост са 4 траке и 2 трамвајске шине који улази онда у тунел који излази негде код Панчевчког моста", каже инжењер Ђорђевић.
Пешачки мост
Идеја о пешачком мосту који ће спојити обале Саве биће реализована на Старом железничком мосту који ће добити ново лице, најављују градски челници. У функцији и уређен, кажу, биће до краја 2026. и постати пешачка веза - од Београдског сајма до блока 18 на новобеоградској страни.
"Као пешачки мост са зеленим површинама, са видиковцима на мосту и као својеврсни указ на Сави, с обзиром да његову видљивост", каже Стојчић.
"Железнички мост оног распона може да носи заиста свашта. Ја бих рекао нешто друго. Знам да је пре доста година на Архитектонском факултету урађен дипломски у коме је разматрано претварање тог моста у нешто што ми данас зовемо шопинг мол", каже инжењер Ђорђевић.
Када су нацисти 1942. године изградили, тада, једини мост у Београду који је спајао леву и десну обалу Саве, направили су и главни пут за транспорт логораша на Сајмиште. Иако су хтели да га сруше после ослобађања Београда, спасен је и неколико деценија експлоатисан.
Нови мост на Сави биће двоструко шири од Старог - лучном конструкцијом подсећаће на стари, а функционалношћу омогућити већи проток возила и задовољити саобраћајне потребе.
Коментари