Које опасности вребају на рекама и шта не смете да радите
Друштвеним медијима кружи видео-снимак на којем се види како мали хидроавион прелеће код Аде Међице тик поред сплавова где се налазио велики број људи. Капетан Лучке капетаније Милан Николић каже за РТС да је такав поступак изузетно опасан и упозорава да на рекама највише проблема праве, као и у друмском саобраћају, несавесни возачи, односно људи које несавесно управљају својим пловилима.
Почетком јула две особе су погинуле, а једна је успела да преживи, када је чамац, којим су плутали на Сави, ударио теретни брод. И даље се могу видети чамци који глисирају, скутери који невероватном брзином пролазе и онуда где неки искачу из чамаца да се расхладе, па чак и авиони који слећу код Аде Међице.
Капетан Лучке капетаније Милан Николић рекао је, гостујући у Београдској хроници, да се као и сваке наутичке сезоне, током летњих периода и летњих месеци интензивира саобраћај на реци.
Међутим, додаје, немали је број оних који крше правила на рекама - возачи скутера, малих чамаца, већих чамаца и бродова, хидроавиона.
"Највише проблема праве, као и у друмском саобраћају, несавесни возачи, односно лица које несавесно управљају својим пловилима. Карактеристичан је сектор ушћа од нула километара реке Саве до 11, где важе посебна правила и где је забрањено прављење таласа и повлачење воде. Доста људи се не придржава тих мера, односно тих упутстава и правила, тако да они највише праве проблем", каже Николић.
Хидроавион прелетао изнад Аде Међице тик уз сплавове и купаче
Друштвеним медијима кружи видео-снимак на коме се види како хидроавион прелеће код Аде Међице тик поред сплавова где се налазио велики број људи.
Капетан Лучке капетаније упозорава да је такав поступак изузетно опасан, да представља опасност за све учеснике у пловидби, као и за људе и децу који су се у том тренутку купали поред сплавова.
"Изузетно је опасно. Ова област би требало и биће у народном периоду у дефинисању свих права и обавеза. Ово се за сада третира као ваздухоплов. У поступку смо сагледавањем могућности како да ову област хидроавиона дефинишемо", каже Николић.
Глисирање опасно и за возаче и за купаче
Истиче да је због великог броја плутајућих објеката који се налази на обалама реке Саве и Дунава, али и због могућности судара или налетања на друго пловило или на особе у води веома опасно глисирање у тој области.
"Поготово повлачење воде може да буде опасно када је овако низак водостај. Ако се вода повуче, плутајући објекат може својом дном, односно својим телом, да додирне дно и да дође до оштећења тих објеката", каже Николић.
Препливавање до Аде Међице опасно колико и претрчавање ауто-пута
Многи се одлуче да раздаљину од Новог Београда до Аде Међице препливају, то је према речима, госта Београдске хронике исто толико опасно колико и претрчавање ауто-пута, јер је Сава међународна река на којој се одвија жив саобраћај.
"Савом се превозе шљунак, песак, угаљ. И онда можете мислити тако неко неодговоран или адреналински зависник, ако тако смем да кажем, се одважи да преплива Саву. Не би смело то да се ради, поготово не би смело да се иде испред брода. И златно правило, и када сте у чамцу, не прелазите са обале на обалу испред брода, већ сачекате да брод прође. Брод је у предности, можете замислити брод који превози 6.000 или 9.000 тона терета, то је огромна дужина, 140 до 210 метара дужина састава, немогуће је зауставити се", упозорава Николић.
На шпицу Аде често се укотве бродићи и људи скачу са чамаца и бродића и пливају, гост Београдске хронике указује да је то опасно, те да је из тог разлога Лучка капетанија са дирекцијом за водне путеве, извршила додатно обележавање пловног пута.
"Поготово у тој зони изнад Аде Међице, где су додатним постављањем црвених бова на неки начин сигнализиране учесницима у пловидби до које линије смеју да усидре, односно да се задржавају. Ван пловног пута, наравно", каже Николић.
Риболовци као потенцијална опасност
Према његовим речима, потенцијалну опасност по учеснике у пловидби су и риболовци, који су, каже, неретко необележени, привезани за пловила, са мрежама у потпуном мраку.
"Они знају неретко да се привежу за плутајуће обележја, за црвену и за зелену бову, да се усидре у отвору пловидбеног моста, што, признаћемо, представља велику опасност за све учеснике у пловидби. Свако од њих је у обавези, поготово пловила и људи који се баве привредним риболовом, да се придржавају свих правила које су прописана самим учешћем на води", каже Николић.
Упитан колико је опасно управљати чамцем на реци без дозвола, одговара да је тешко управљати чамцем на међународним рекама чак и онима са дозволом и искуством, а камоли лицима без дозволе.
"Оног тренутка када лице стекне дозволу, односно положи стручни испит за управљача чамца категорије А или Б, не значи да он зна да управља чамцем. Тек, када добије ту дозволу, почињу његови дани пловидбе, односно стицање тог драгоценог искуства које је неопходно за управљање пловилом. Што више дана се проведе на води, веће је искуство. Што више маневара, веће је искуство", каже Николић.
"Може се чинити да је све мирно и у једном тренутку се направи вир"
Наглашава да реку морамо поштовати јер је она, како каже, непредвидива.
"Може нам се учинити да је мирно све. И у једном тренутку да се направи неки вир и колико год је добар пливач или сигуран у себе неко ко управља пловилом, може да дође у опасност. Сава јесте питомија од Дунава, али је и она опасна. Река је то и због тога сам и рекао треба поштовати реку", закључио је Николић.
Коментари