четвртак, 22.02.2024, 05:55 -> 05:57
Извор: РТС
Зумери, најмлађа генерација на тржишту - они су фриленсери и одмах директори, факултет им није важан за успех
Прва су “дигитална" генерација. Зато не чуди податак да баш они највише користе друштвене мреже. Имају своје принципе и када траже посао. Зумери или генерација Z - најмлађа генерација на тржишту рада. Давор Секулски, стручњак за стратешке комуникације, каже за РТС да што пре разумемо зумере, као и начин њиховог размишљења и како њихов свет функционише, лакше ћемо моћи са њима да разговарамо, нешто да им продамо, да их запослимо али и - задржимо на послу.
Сви они који су рођени између 1995. и 2010. године су зумери или генерација Z. Увек је постојао генерацијски јаз, али са генерацијом Z разлике су још веће.
“Први пут са генерацијом Z долазимо до тога да нека генерација, у овом случају генерација Z, није еволутивни наставак претходне генерације у смислу модела које прихватају и неких ствари по којима се понашају. Први пут, то је као да сте повукли линију и направили нови свет”, објашњава Давор Секулски, стручњак за стратешке комуникације.
Истиче да су све претходне генерације од родитеља преузеле нешто, а нешто доградиле.
“Свака генерација је тако радила. Генерација Z се пробудила у једном новом свету. Једноставно, све оно што смо ми трчећи учили, они су добили на готово и они не знају шта је било пре. И не интересује их, пошто је тај свет такав какав је”, поручује Секулски.
Важно им је слободно време и лепо радно окружење
Један проблем имају родитељи, а други имају послодавци. Зумери имају своје принципе када траже посао. Важно им је слободно време, лепо радно окружење.
На класичне огласе за посао нерадо се јављају. Више од 40 одсто њих раде као фриленсери, а скоро половина верује да може бити успешна без факултетске дипломе.
Секулски објашњава и да је припадницима генерације Z неважно да се доказују на послу и крену од нижих позиција.
“У старту њихова основна позиција је да они, за разлику од старијих генерација, запослите се у некој компанији, па урадите неки основни нижи посао, па онда после неког времена порастете и онда водите неки део фирме или касније постанете неки шеф, директор или шта год. То је ваша каријера у којој напредујете. Међу младима, сигурно пола њих имају титуле директор фирме. Зашто? Зато што су они направили свој бизнис од почетка. Они то могу у данашње време”, додаје Секулски.
Навео је да им је веома једноставно да направе посао отварајући Јутјуб канал или Инстаграм налог, да направе нешто са другарима, неки мали софтвер или тако нешто.
“Они уопште не схватају наш формат, идете са мањим послом, па са већим послом, него једноставно они само кажу ја желим да радим то и почну то да раде. И онда у оквиру тог система су они и директори. Функција као функција их не води. Оно што њих води је да им буде интересантно, да они могу себе ту да пронађу и да негде могу да испитају неке ствари које би касније можда могли да користе. Али не у смислу знања, него у смислу ово не знам, дај да видим, занимљиво ми је”, објашњава Секулски.
Лако мењају занимања
Могу и лако да мењају занимања, додаје, јер су им информације лако доступне.
“Једноставно, сва знања около су у њиховом свету веома доступна, на један додир дугмета, клик миша или шта год. Тако да они могу релативно брзо да апсорбују неку количину знања и да се мењају између послова. Чим им нешто не одговара, они ће смислити нешто ново и прећи ће. То је код њих у њиховом систему нормално”, наглашава Секулски.
Истиче да је свима потребна генерације Z, као и да су то млади људи који су већ на тржишту рада, али и део потрошачког друштва.
Скоро половина трговаца има генерацију Z међу својим купцима, а скоро исто толико очекује да им генерација Z постане једна од група купаца. Није онда ни чудо што више од 70 одсто компанија жели да учи о генерацији Z.
“Имате пример једне од наших познатих банака, на време су схватили да је за генерацију Z, рад у банци потпуно досадан, они то тако виде и они су свој приступ генерацији Z који им требају као запослени у банци, као и свакој компанији, они су се усмерили на то да покажу да рад у банци није досадан и то на много начина и за сада имају успеха у томе”, поручује Секулски.
На питање да ли то значи да се генерацији зумера излази у сусрет, Секулски каже да је важно да научимо како они размишљају.
“То је да схватимо да постоје два различита система. Наш формат на који смо ми навикли, генерације пре њих, и њихов формат који је исто исправан из њиховог угла гледано. Не можете да учитате њихов формат у свој формат. Никад нећете успети у томе. Kао што они нас исто не разумеју. Можда ни не желе толико да нас разумеју. Једноставно њихов свет је за њих сасвим довољан”, наводи Секулски.
Важно је да их запослимо, још важније како да их задржимо на послу
Указује да је генерација зумера између 14-15 година и 27-28 година.
“Ови који имају већ више од 20 година, они су дебело и у бизнисима и у потрошачком друштву као купци, као играчи на том тржишту. Што пре разумемо њих, као и начин њиховог размишљења, који су окидачи који их покрећу, како њихов свет функционише, онда ћемо лакше моћи и да им нешто продамо и да с њима комуницирамо и да их запослимо и да их задржимо”, каже Секулски.
То да научимо како да их задржимо, додаје, важније је него како да их запослимо.
“Некако можете и да их довучете у фирму, али онда се они сретну у радним тимовима са старијим генерацијама. Па ту настане нови проблем за људе из људских ресурса. Постоје одлична решења за то. Рецимо, на пример, уместо да тражите да вас слушају, они јако једноставно прате кратке видео снимке. То је њихов систем размишљења”, закључује Секулски.
Коментари