На "клик" или на препоруку - како избећи преваранте у потрази за добрим мајстором

Једна је мука када се поквари било шта у кући или стану, а још већа пронаћи доброг и поузданог мајстора. Понекад ни препоруке пријатеља и рођака нису гаранција да ћете бити задовољни ценом и услугом. Догађају се и преваре, па предузимачи уговоре посао, узму део новца унапред и - нестану. У последње време све више је интернет платформи које нуде услуге мајстора.

Тржишна инспекција је прошле године забележила више од 900 пријава на услуге мајстора. Најчешће, мајстор не изда рачун или на крају каже цену вишу од договорене, остави неред иза себе или једноставно обави пола посла и никад више се не појави, а новац је узео унапред.

"Да би се генерално избегавале те непријатне ситуације, треба да се ради лепо цивилизовано у писаном облику са доказима. Значи упутите писану рекламацију или електронску рекламацију, напишете у два примерка. Одете лепо до продавца предате му један примерак, јер је дужан по закону да прихвати рекламацију", саветује Јован Ристић, правник у Ефективи.

Које су обавезе мајстора

Према новом Закону о заштити потрошача, мајстор је дужан да сачини прорачун, а без писане сагласности потрошача на прорачун не сме се почети са радовима.

"Трговац је дужан да учествује у поступку вансудског решавања потрошачког спора који је потпуно бесплатан за потрошача, мора да се заврши у 90 дана и доноси се нека одлука. Уколико трговац не жели да учествује, тржишна инспекција може да га казни. Прописана је новчана казна за неучетсвовање", објашњава Мирјана Дамјановић, начелник одељења тржишне инспекције.

Да ли су безбедније услуге интернет платформи

Многи бирају мајсторе према оценама на огласима или по препоруци. У последње време све више је интернет платформи које нуде услуге мајстора.

"Корисник изабере једну од 50 услуга коју нудимо на нашој апликацији, попуни формулар и у року од пет до десет минута добије неколико понуда и бира мајстора којег жели. Кориснику унапред прикажемо цену услуге коју је изабрао и са банковног рачуна резервишемо новчана средства која ће бити повучена након завршетка услуге", наводи  Владимир Чорниј, један од оснивача апликације Тули (Toolly).

Пре него што се придруже апликацији и добију свој налог, сви мајстори морају да прођу проверу, тврде оснивачи платформе. Након обављеног посла, издаје се фискални рачун.

"Проверавамо детаље као што су категорија у којој је пријављен, његов ПИБ и рачун у банци. Фискални рачун корисници добијају од Тулија, кад се заврши део или цела наруџбина. Такође наши извођачи добијају излазну фактуру и спецификацију кад повлаче средства која су зарадили на том послу", наводи Лука Вуковић, један од оснивача апликације.

Кад случај заврши на суду

Уместо закључка, подсећање на случај о коме је извештавала Београдска хроника.

Предузимач је у јуну 2022. године преварио 13 станара зграде у Улици Јована Шевића 12 у Падинској скели. Није урадио фасаду већ је нестао са скоро 6.500 евра.

Претходно је на готово исти начин преварио станаре још неколико зграда у Београду. Све се дешавало пре годину и по, а овај случај је још на суду.

понедељак, 18. новембар 2024.
0° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње