Пруга од Новог Сада до Суботице гради се у три смене, извођачи најављују да ће бити готова годину дана пре рока
Више од 60 километара шина постављено је на деоници пруге од Новог Сада до Суботице, где се интензивно изводе радови у три смене. Како најављују извођачи, градња би требало да буде готова крајем следеће године – готово годину пре рока. Колико је модернизација пруге значајна говори податак да се 2021. године возом у Србији превезао 2,1 милион људи, а само две године касније, након отварања пруге Нови Сад–Београд, број путника се утростручио.
Хладноћа, ветар и мрак не успоравају изградњу пруге за велике брзине од Новог Сада до Суботице. Kомплетно су завршени радови на доњем строју – припреми терена, а сада се граде галерије, челични мостови, подвожњаци, станице, инсталације.
На вијадукту у Врбасу, дугом готово километар и по, иако је ноћ, радници везују арматуру како би се поставила унутрашња оплата, а потом и бетонирало још једно поље.
"Ми смо на овом објекту одрадили практично 43 стуба, јер има 42 распонске конструкције. Од те 42 распонске конструкције осам су челичне мостовске конструкције које су произведене у Kини", објашњава Милорад Матић, инжењер на изградњи пруге за велике брзине.
Док се на 96. километру пруге равна терен и бетонира један од објеката, у Степановићеву се тешком механизацијом, допремљеном из Kине, постављају шине.
"Полажу се прво шине на ваљке како се не би директно постављале на туцаник. Путем траке се постављају прагови на тачно одређеном размаку и затим се полажу шине на своје предвиђено место. Тачан положај се осигурава причвршћивањем сваког петог прага. Сама ЦПГ машина иза свог задњег дела има плато на којима се налазе прагови и шине", истиче инжењерка Александра Милосављевић.
Биће постављено 287 скретница
Дневно се тако постави од 1.000 до 1.250 метара шина.
"Kада гледамо колосек који се поставља, он има 280 километара пруге. Ми имамо 108 километара пута два, јер је пруга двоколосечна, имамо станичне колосеке и укупна километража те пруге износи 280 километара. Сада је завршено отприлике 30 одсто", наводи Анита Димоски из Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.
На деоници од Новог Сада до Суботице биће постављено 287 скретница – до сада је уграђено 120.
Вијадукт у Врбасу најизазовнији објекат
Вијадукт у Врбасу је најдужи и најизазовнији објекат на 108 километара пруге од Новог Сада до Суботице, где ће бити укупно изграђено 58 објеката. Вредност радова је 1,16 милијарди долара.
"Овако велики пројекат није био у овој мери у Србији, тако да је значајна прилика за инжењере свих струка", наглашава Милосављевићева.
Инжењер Матић каже да га држи ентузијазам да заврше пругу. "Ја сам радио када је та пруга била веома запуштена и било је мучно да се одвија саобраћај", додаје.
Радови у Мађарској требало би да буду завршени до краја 2025.
Пруга за велике брзине од Београда до Будимпеште представља најважнији пројекат у иницијативи "Појас и пут".
"Са параметрима те пруге коју смо изградили потпуно равноправни у заједници Европске уније – то је општа слика. Микро слика јесте да развијамо своју земљу", напомиње Анита Димоски.
Извођач радова је кинески конзорцијум, а пруга ће бити електрифицирана и опремљена савременим сигнално-сигурносним уређајима. На читавој деоници пруге за велике брзине Београд–Нови Сад–Суботица–Kелебија неће бити путних прелаза.
Након Kелебије, српске пруге биће повезане са 152 километра пруге у Мађарској где би радови требало да буду завршени до краја 2025. године.
Коментари