среда, 27.09.2023, 13:50 -> 13:55
štampajЗахтев да се ограничи цена најјефтиније авио-карте, да ли летење за 20 евра постаје прошлост
Француска влада је предложила минималну уједначену цену авио-карата за све компаније, како би се елиминисала могућност нискотарифних летова. И Британци и Швајцарци су се сложили да није више изводљиво куповати карте које коштају 10 или 20 евра, а све правдају превеликим бројем таквих летова, што угрожава животну средину.
Главни и одговорни уредник специјализованог сајта за ваздухопловсто Танго сикс Петар Војиновић каже да одлука о уједначавању минималне цене авио-карте не значи крај јефтиних летова.
“Дакле, постоји неколико категорија јефтиних летова. Они ултра јефтини, који су пре свега везани као у свакој пословној активности за промоције. Никада ви, па чак ни у лоукостерима, не добијате толико јефтине летове колико су они рекламирани, јер су они резервисани за један мали проценат оних који су најбржи", рекао је Војиновић у Јутарњем програму РТС-а.
Наводи и да је у Француској већ актуелна прича око забране краћих летова унутар Француске, који могу да буду обављени железницом, у трајању до два и по сата.
Идеја је да то допринесе смањењу емисије штетних гасова, али то је, каже Војиновић, контроверзно. Напомиње да авијација јесте велики загађивач ваздуха, али да у односу на неке друге "прљавије индустрије" није највећи.
"Хајде да карикирамо - живот планете зависи од тога да сви летови стану, дакле да се нешто драстично деси око омотача, односно да се смањи ефекат стаклене баште. И економија света би стала и то би дакле био већи проблем у функционисању и одрживости планете него екологија“, рекао је Војиновић.
Наводи да је, што се тиче француског предлога, упитно да ли ће се гласачи побунити ако авио-карте поскупе у следећих 5-6 година, па се то опет врати на старо.
“Видећемо. Авио-индустрија, односно произвођачи мотора за авионе, иду ка томе да мотори, односно авиони кроз моторе буду погоњени биогоривима. И то је један од начина који може заправо да допринесе смањењу емисије штетних гасова“, каже Војиновић.
Додаје да је Француска вероватно реаговала на тренд пораста путника у авио-саобраћају од краја короне, због чега су и авио-карте поскупеле.
“Путници су се вратили у ваздух, односно лете авионима много, много више него чак и пре короне“, рекао је Војиновић.
Напомиње да су трошкови авио-саобраћаја сада скупљи и да ће разне авио-компаније свакако повећавати цене карата.
"То ће се десити незнатно, али никада више, и за то се слажу и директори тих највећих лоукост авиокомпанија, неће бити оних ултра лоукост цена карата - када они имају неке масовне промоције, када уводе нове линије, промовишу нове градове, од један-два евра“, истиче Војиновић.
Додаје да ће се гужва на небу смањити следећих неколико година, са повећавањем цене карата и капацитета у другим врстама саобраћаја, али да авио-саобраћај остаје без конкуренције.
“Он је чињенично и доказано најбезбеднији, најпрактичнији и најбржи вид саобраћаја. Не само за људе, већ и за терет. И да, он можда, уколико постоје адекватне алтернативе, пре свега у контексту екологије, у виду железнице, нема смисла толико на нивоу интра саобраћаја великих држава, али је и даље јако битан“, каже Војиновић.
Коментари