Са 18 година за воланом камиона, са 21 аутобуса – зашто предлагачи закона спуштају старосну границу
Возачку дозволу за камион, према предложеним изменама закона, моћи ће да добије и особа са навршених 18 година, а за аутобус са 21. Међутим, начелник Сектора за возаче у Агенцији за безбедност саобраћаја Слободан Карличић каже за РТС да кандидати морају проћи и кроз посебне врсте обука за професионалне возаче.
Према предложеним изменама Закона о безбедности саобраћаја на путевима, о којем ће се ускоро изјашњавати и посланици, возачку дозволу за камионе (категорије Ц и ЦЕ) моћи ће да добије и особа са навршених 18 година, а за аутобусе (категорије Д1 и Д1Е) са 21. Предуслов је да има сертификат о стручној компетентности.
Слободан Карличић, начелник Сектора за возаче у Агенцији за безбедност саобраћаја рекао је у Јутарњем програму РТС-а да у Србији, као и у већини држава Европске уније, постоји проблем недостатка професионалних возача, и да у вези са тим држава предузима мере.
Истиче да ће спуштање старосне границе решити проблем са ученицима средњих школа који се школују за возаче.
"Код ових људи је проблем био зато што са навршених 18 година они добију возачку категорију Ц, могу да управљају камионом, али не могу да управљају камионом са приколицом. И они чекају до негде 21. године да би могли да остваре то своје право за шта се школују, да буду возачи, да могу да управљају камионом са приколицом, јер те категорије возача највише недостаје. И кад дође 21. година, они у том периоду од три године промене своје размишљање и баве се неким другим послом", објашњава Карличић.
Кандидати морају проћи кроз посебне врсте обука за професионалне возаче
Многе је забринуло да ли 18-годишњаци могу да буду професионални возачи. Немају искуство, а многи од њих ни свест о вожњи. Сада им се даје у руке камион, а младима од 21 године аутобус пун путника.
"Нисмо ми то само тек онако предложили. Има неке врсте студија, у свим државама Европске уније, и директиве ЕУ прописују да возач може са 18 година да вози камион, а са 21 годином може да вози аутобус", истиче Карличић.
Такође, наглашава, предвиђено је да ће кандидати са навршених 18 година и са 21 годином моћи само да полажу за камион и за аутобус, али да би могли да управљају том категоријом возила, морају проћи кроз посебне врсте обука за професионалне возаче.
Обуке за то трају, наводи, 140 часова, где возач има 130 часова теоријске наставе и 10 часова практичне наставе.
"У прошле три године Агенција је на територији Републике Србије овластила 26 центара који ће се бавити овом врстом додатне обуке, за професионалног возача. Сматрамо да ће ова обука надокнадити три године што смо смањили за возаче камиона са 21 на 18, а са 24 на 21 за возаче аутобуса", каже Карличић.
Завршни корак је спровођење испита који спроводи Агенција за безбедност саобраћаја.
Пробне дозволе више неће важити за А категорију
Што се тиче пробних дозвола, Карличић каже да више неће важити за А категорију.
"Она се до сада односила на А и Б категорију. Убудуће је овим изменама предложено да ће и даље остати све што се тиче Б категорије. Нешто је промењено што се тиче А категорије. Пробна возачка дозвола више неће важити за А категорију", каже Карличић.
Због каквих прекршаја ће се одузимати возила
Када је реч о одузимању возила, Карличић наводи да је Закон то прописао за теже облике прекршаја и за возаче који су повратници, који често праве исту врсту тежих преступа, као што је вожња под дејством алкохола, и за оне који су у вожњи направили саобраћајну незгоду, а истовремено су имали алкохол у организму.
"За такве врсте прекршаја и за такве возаче ће се вршити одузимање возила, али ће држава ту бити веома обазрива. Прво ће се возила одузимати на одређени период и кроз судски поступак се доказивати на који је то период, и да ли ће се трајно одузимати или не", објаснио је Карличић.
Коментари